امروزه پست الکترونیک یا ایمیل پرکابرد ترین نمود استفاده از اینترنت در دنیاست. اگر از پست الکترونیک به درستی استفاده شود می تواند برقراری ارتباط بین افراد دور و نزدیک را به شدت تسهيل کند. و اگر از آن به درستی استفاده نشود ممکن است بیش از آنکه مفید باشد ایجاد مشکل نماید. می توانید از نکاتی که در این مقاله آمده است استفاده کنید تا تجربه خوبی از ایمیل های خود داشته باشید و به این طریق فرصت های جدیدی بدست آورید.
1.متن نامه الکترونیک خود را کوتاه نگه دارید.
ایمیل هایی که متن کوتاهی دارند شانس بیشتری برای خوانده شدن دارند. اگر مجبورید متنی طولانی در ایمیل خود بگنجانید آن را در متن ایمیل خود نیاورید بلکه فقط خلاصه ای کوتاه بنویسید و اصل نامه را به صورت فایلی مستقل به آن الصاق کنید یا به اصطلاح آن فایل را attach کنید.
2. مطمئن شوید پیغام شما در مقصد قابل خواندن است.
وقتی که فایلی را برای کسی می فرستید نباید حجم آن خیلی زیاد باشد همچنین باید فرمتی داشته باشد که برای خواننده پیغام و در کامپیوتر او قابل خواندن باشد. اگر از نرم افزاری با نسخه جدید استفاده می کنید ممکن است این نرم افزار برای کسی که از نسخه قدیمی تر آن استفاده می کند قابل خواندن نباشد. مثلا اگر از نرم افزار Word استفاده می کنید بهتر است آن را به فرمت PDF تبدیل کنید تا باز کردن و آن برای دریافت کننده اش ساده باشد.
3. ایمیل های ناخوانده را به حداقل برسانید.
وقتی که می خواهید ایمیلی برای کسی بفرستید که منتظر آن نیست یا حتی ممکن است به دریافت آن هم علاقه مند نباشد خوب به فرستادن آن فکر کنید. اگر واقعا باید این کار را انجام دهید سعی کنید ایمیلی بفرستید که دریافت کننده اش چیزی مفیدی در آن پیدا کند.
4. موضوع ایمیل را شفاف و توصیفی بنویسید.
معمولا بیشتر کاربران فقط به موضوع و فرستنده ایمیل دریافتی توجه می کنند. تفاوت ایمیلی که خوانده می شود با ایمیلی که به آن توجه نمی شود در موضوع آن است.
5. دیکته و قواعد نگارش
ایمیلی که در آن غلط املایی وجود دارد یا قواعد نگارشی رعایت نشده است تاثیری منفی در خواننده ایجاد می کند.
6. تا حد امکان تعداد دریافت کنندگان را محدود کنید.
ایمیلی که در قسمت Cc يا To تعداد زیادی آدرس ایمیل داشته باشد در مقایسه با ایمیلی که به صورت اختصاصی ارسال شده است کمتر مورد توجه قرار می گیرند. بخصوص برای ایمیل های کاری این نکته بسیار مهم است.
7. به حریم خصوصی صاحب ایمیل احترام بگذارید.
وقتی که به چند نفر ایمیل می فرستید همه ایمیل ها را در قسمت To و Cc قرار ندهید چون افرادی که ایمیل شما را دریافت می کنند لازم نیست از ایمیل دیگر دریافت کنندگان با خبر شوند. برای این منظور باید این ایمیل ها را در قسمت Bc قرار دهید.
8. فرض کنید ایمیل را برای کسی می فرستید که او را نمی شناسید.
هر کسی که ایمیل را از شما دریافت می کند ممکن است آن را برای دیگران فوروارد کند بدون اینکه شما متوجه شوید. بنابراين اگر محتویات ایمیل بدست کسی بیفتد باعث آشفتگی شما خواهد شد بهتر است آنرا حتی برای یک دوست مطمئن هم نفرستید و در محتویات آن بیشتر دقت کنید. به این ترتیب از سوء استفاده های احتمالی هم جلوگیری می کنید.
9. مطمئن شوید دریافت کننده ایمیل هویت شما را شناخته است.
وقتی که برای کسی که او را نمی شناسید یا به خوبی نمی شناسید ایمیل می فرستید ممطمئن شوید که گیرنده می تواند هویت شما را تشخیص دهد و مشخص کنید چگونه درباره او اطلاعات بدست آورده اید و چه دلیلی وجود دارد که آن فرد جواب شما را بدهد. باید در موضوع ایمیل و جملات اول متن ایمیل این اطلاعات را مشخص نمایید. در غیر این صورت ایمیل شما پاک خواهد شد بدون آنکه خوانده شود.
10. از متن ساده در ایمیل استفاده کنید.
هر چند بعضی از نرم افزار های ایمیل قابلیت خواندن کد های HTML را دارند اما همه نرم افزار ها این توانایی را ندارند. به عبارت دیگر اگر از متن ساده استفاده کنید تا هر کسی به راحتی بتواند پیغام شما را بخواند.
برچسبها: 10نکته برتر برای پست الکترونیک,
صاحبان و مدیران وب سایت ها و وبلاگ نویسان بخوانند
امروز فکر کردم کمی وقت صرف کنم و راهی ساده را برای ایجاد اشتراک ایمیلی به مدیران وب سایت ها و وبلاگ نویسان عزیز معرفی نمایم. داشتن یک سیستم اشتراک از طریق ایمیل برای یک وب سایت یا وبلاگ تاثیر زیادی در بالا بردن ترافیک آن دارد.
چرا باید کاربران خود را از طریق ایمیل مطلع کنم؟
با داشتن یک یک برنامه اشتراک ایمیل شما می توانید:
-
به صورت خودکار برای برای کاربران و طرفداران خود آخرین مطالب و به روز رسانی ها را ارسال نمایید که بی شک سبب افزایش ترافیک وب سایت یا وبلاگ شما می شود.
-
به کاربران خود اجازه می دهید از آخرین تغییرات در وب سایت یا وبلاگ شما مطلع شوند.
-
به کاربران خود می توانید امتیازات ویژه ای بدهید که سبب دلگرمی آنها و مخاطبان جدید می شود.
-
کاربران وفادار خود را حفظ کنید چون آنها گوهری برای وب سایت یا وبلاگ شما هستند.
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که فعالان اینترنتی می کنند این است که بعد از اینکه وب سایت آنها به موفقیت دست پیدا کرد اقدام به راه اندازی یک سیستم اشتراک برای کاربران نمی کنند. در دنیای اینترنت بازاریابی از طریق ایمیل یعنی همه چیز البته ایمیل را باید برای کسی بفرستید که آنرا می خواهد! و با قرار دادن یک فرم اشتراک شما ایمیل این افراد را دریافت خواهید کرد. به این طریق افرادی که شما را برای اولین بار است در اقیانوس اینترنت پیدا کرده اند می توانند یک عمر با شما بمانند. این فرصتی است که نباید آنرا از دست بدهید. شما به روشی نیاز دارید که همیشه در دسترس باشید مهم نیست که چقدر به وب سایت خود اعتماد دارید و چقدر وب سایت مفیدی دارید، بعضی مواقع کاربران علاقه خود را به وب سایت شما از دست می دهند، آدرس شما را فراموش می کنند یا بوک مارک شما پاک می شود بعضی مواقع آنها به یک اشاره کوچک نیاز دارند تا به سوی شما بیایند و اطلاع رسانی صحیح به کمک ایمیل راهی ایده آل برای انجام این کار است.
به کمک FeedBurner یک سیستم اشتراک ایمیلی بسازید.
استفاده از RSS ها خبرنامه هایی که به زبان XML نوشته برای راهی استاندارد برای ایجاد یک سیستم خبر رسانی از طریق زبان XML است. اگر می خواهید بازدید کننده مناسبی داشته باشید فرقی نمی کند از Word Press, Blogger, TypePad یا هر سیستم دیگری استفاده می کنید به احتمال زیاد دارای یک سیستم اطلاع رسانی RSS هستید.
Feed Burner یک سرویس مدیریت اطلاع رسانی رایگان است، که به متعلق به گوگل است و به شما این امکان را می دهد تا به کمک آن به کاربران خود از طریق ایمیل اشتراک آخرین مطالب خود را ارائه دهید.کاربران شما با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود در گوگل به راحتی می توانند در سیستم اشتراک شما عضو شوند.
برای ایجاد یک فرم اشتراک در وب سایت یا وبلاگ خود می توانید این مراحل ساده را پشت سر بگذارید و به مرور ترافیک خود را بالا ببرید:
-
ابتدا یک حساب کاربری feedburner در گوگل بسازید البته اگر در گوگل یک حساب کاربری دارید می توانید از همان حساب کاربری استفاده کنید برای این منظور ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید سپس به این آدرس بروید.
-
در حساب کاربری Feed Burner خود آدرس RSS یا فید خود را در قسمت burning وارد کنید. و پس از گذراندن مراحلی ساده باید آنرا فعال نمایید.
-
حالا زمان آن است که کد مربوط به اشتراک ایمیل خود را دریافت نمایید. بعد از اینکه روی RSSخود در Feed Burner کلیک کردید صفحه ای خواهید دید که 5 زبانه دارد: Analyze, Optimze, Publicize, monetize و Troubleshootize حال روی Publicize کلیک کنید. و سپس روی Email Subscription کلیک کنید. حال با کلیک کردن روی Activate آنرا فعال کنید. در این هنگام است که کد مربوط به وب سایت یا وبلاگ خود را دریافت خواهید کرد. در اینجا هم تنظیماتی در اختیار شما قرار دارد که بسته به ظاهر و ساختار وب سایتتان می توانید آنها را انتخاب نمایید.
-
و قرار دادن کدی که در اختیار شما قرار می گیرد در وب سایتتان به سادگی یک copy و paste است. با کپی کردن این کد HTML در صفحه ای که می خواهید فرم اشترک ثبت نام خود را قرار دهید همه چیز تمام است. حال در این صفحه فرمی دارید که کاربران شما با اشتراک در آن می توانند آخرین مطالب شما را دریافت نمایند.
به محض اینکه این مراحل را با موفقیت به اتمام رساندید کاربران شما می توانند در سیستم اشتراک شما عضو شوند. و از طریق ایمیل از آخرین مطالب شما مطلع گردند. FeedBurner به صورت خود کار ایمیلی حاوی آخرین مطالب برای کاربران شما ارسال می نماید شما حتی می توانید مشخص کنید ایمیل شما چه زمانی از روز ارسال گردد. البته کارهای بیشتری هم با Feed Burner می توانید انجام دهید .
برچسبها: کاربران خود را با FeedBurner مشترک کنید,
توییتر ضمن اعلام شکست خود در ارائه سرویس موسیقی، کمتر از یک ماه دیگر کرکره سرویس خود را پایین میکشد.
سرویس شبکه اجتماعی توییتر به تازگی شکست خود در ارائه سرویس موسیقی را اعلام کرده و خبر از حذف این خدمت داده است.
توییتر همچنین گفته که از مدتها پیش امکان دانلود این نرمافزار از اپاستور وجود ندارد اما کاربران فعلی و موجود این سرویس میتوانند تا ۱۸ آوریل به استفاده خود از این نرمافزار ادامه دهند.
از ۱۸ آوریل، این سرویس که سال گذشته راهاندازی شده بود، رسما به کار خود پایان میدهد.
این تصمیم گرچه یکسویه مینمایاند اما در عمل درخواست برای تجدیدنظر از سوی کاربران بسیار بوده و همین موجب شده است که توییتر به فکر راه چاره باشد.
این کمپانی فقط گفته که این سرویس با تجاربی که ما داد کنار گذاشته میشود اما این به منزله خروج ما از بازار موسیقی نیست بلکه همواره به دنبال روشهای جدید خواهیم بود تا سرویس درخوری را به کاربران خود ارائه دهیم.
برچسبها: سرویس موسیقی توییتر بسته شد,
همانطور که میدانید اوایل پاییز سال جاری شرکت اپل محصول جدید خود یعنی آیفون ۶ را معرفی خواهد کرد. این مدت زمان برای طراحان کافی است تا به خلق طرحهای ذهنی خود از این محصول بپردازند.
این طرحهای مفهومی پیش از این برای دیگر محصولات اپل نیز منتشر شده بود و معمولا با طرحهایی که در واقعیت شکل خواهند گرفت تفاوتهای زیادی دارند اما ایدههای جذابی را در خود مطرح میکنند.
به تازگی تیم iCulture، با سرپرستی Martin Hajeck طرح جدیدی برای آیفون ۶ طراحی کردهاند که در طراحی این طرح از آیپاد نانو اپل الهام گرفته شده است و به لطف صفحه بزرگتر کمی باریکتر نیز به نظر میرسد.
در این طرح، آیفون ۶ به صفحه نمایش ۴٫۷ اینچی مجهز شده است و به لطف حاشیههای کمتر در اطراف صفحهنمایش از آیفون ۵S بزرگتر به نظر میرسد. در این طرح ایفون ۶ تنها ۵٫۶ میلیمتر ضخامت دارد! همچنین اسپیکر در قسمت پایین دستگاه و ورودی هدفون مشابه آیپاد نانو در گوشه سمت چپ قرار دارد. طرح مفهومی این تیم در دو رنگ طلایی و خاکستری منتشر شده است.
در بسیاری از طرحهای منتشر شده تا به امروز، پشت دستگاه با بدنه یکپارچه فلزی نمایان میشود و اگر اپل از تکنولوژی LiquidMetal در بدنه آیفون ۶ استفاده کند بنابراین هیچ راهی برای نفوذ سیگنالهای مخابراتی به داخل دستگاه وجود نخواهد داشت.
تیم iCulture برای این مشکل تدابیری اندیشیده است آنها اعتقاد دارند که با بزرگتر کردن لوگو اپل در پشت دستگاه و استفاده از آن به عنوان آنتن میتوان این مشکل را حل کرد!
برچسبها: تصاویر زیبا و جذاب از طرح مفهومی آیفون ۶,
رویکرد دولت روحانی پیرامون فضای مجازی، در ابتدای فعالیتش کاربران را امیدوار کرده بود و این امیدواری تا بدانجا رسیده بود که صحبتهایی مبنی بر رفع فیلتر شدن فیس بوک و دسترسی کاربران دسترسی به شبکههای اجتماعی بدون استفاده از فیلترشکن شنیده میشد.
در دولت یازدهم شرایط جور دیگری رقم خورد تا در نیمه دوم سال ۹۲ علاوه بر شبکههای اجتماعی، فیلتر شدن اپلیکیشنهای موبایلی هم مورد توجه مسوولان امر واقع شد.
در یک سال گذشته استفاده از نرمافزارهای موبایلبنیان چت و مکالمه بهطور گستردهای افزایش یافت، بهطوریکه اپلیکشین «ویچت» با توجه به استقبال گسترده ایرانیها از این شبکه اجتماعی نسخه فارسی آن را ارایه کرد تا کاربران ایرانی ویچت بهتر از آن استفاده کنند.
استفاده بالقوه از امکاناتی این چنینی مانند ویچت، وایبر، واتسآپ و غیره امکانات زیادی به کاربران اینترنتی ارایه میدهد از قبیل سهولت در تماسهای متنی، صوتی و تصویری با هزینههای بسیار پایین یا حتی رایگان.
اما استفاده از این اپلیکیشنها در کشور ما با مشکلاتی نیز همراه بوده است، در این گزارش هرآنچه که در سال ۹۲ فیلتر شد بررسی میشود.
ویچت یک شبکه اجتماعی موبایلبنیان است که توسط شرکت tencent چین طراحی و ساخته شده و بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر دارد. اواخر آذر ماه، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانهای دستور فیلتر کردن شبکه موبایلی ویچت را صادر کرد و بر همین اساس مسوولیت این کار بر عهده شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان نهاد دولتی مرتبط قرار داده شد.
ویچت در شرایطی فیلتر شد که وزیر ارتباطات و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت به انتقاد تلویحی از این تصمیم پرداخته و نظر منفی خود نسبت به این فیلترینگ را ابراز کردند. این اپلیکیشن هنوز هم فیلتر است و از رفع شدن فیلتر آن خبری نیست.
وایبر نرم افزار گوشی های تلفن همراه است که به شما اجازه می دهد تا در هر جای دنیا با دوستان خود که Viber بر روی گوشی آن ها نصب شده است، تماس تلفنی و یا اس ام اس رایگان ارسال کنید. هنگام استفاده از وایبر، تماس تلفنی شما به هر کاربر Viber دیگر آزاد است و شما می توانید با هر کاربر وایبر، در هر نقطه از جهان و به صورت کاملا رایگان تماس برقرار کنید و یا فایل بفرستید.
وایبر برای اولین بار توسط شرکت اپل و در گوشیهای آیفون در سال ۲۰۱۰ به منظور رقابت با اسکایپ کار خود را آغاز کرد تاکنون کاربران آن در تمام جهان به بیش از ۲۰۰ میلیون نفر میرسند.
در تاریخ ۱۳ دی ماه سال جاری اخباری مبنی بر فیلتر شدن اپلیکیشن پیام رسان وایبر (Viber) منتشر شد و چندی بعد از انتشار این خبر، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه خبر فیلتر شدن وایبر را تکذیب کرد. در حال حاضر هم در استفاده کاربران از وایبر محدودیتی وجود ندارد.
لاین نام اپلیکیشن پیام رسانی است که در سال ۲۰۱۱ توسط یک شرکت ژاپنی عرضه شد. در حال حاضر این اپلیکیشن ۲۰۰ میلیون کاربر دارد که از این لحاظ می تواند با اپلیکیشن های WhatsApp و Viber رقابت کند.
بیشتر کاربران این اپلیکیشن آسیایی هستند اما در کشورهای امریکای مرکزی و اسپانیا نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه بوده است. این اپلیکیشن قابلیت پیام رسانی صوتی نیز دارد.
اواخر بهمن ماه سال ۹۲ کاربران در استفاده از این اپلیکیشن با مشکل مواجه شدند و طی اخبار منتشر شده مشخص شد، فیلتر شدن «لاین» شنبه ۲۶ بهمن ماه در جلسه شورای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بدون رای منفی به تصویب رسیده است.
گرچه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه خبر فیلتر شدن لاین را تکذیب کرد و در حال حاضر هم در استفاده کاربران از لاین محدودیتی وجود ندارد.
اینستاگرام اپلیکیشنی است بر روی گوشیهای اسمارت ، ابتدا بر روی آیفون و آی پد پیاده شد و از چندی قبل ، قابل دانلود بر روی گوشیهای اندروییدی نیز شد.
شبیه ترین سایت به اینستاگرام از لحاظ نحوه عملیات توییتر است، با این تفاوت که در توییتر شما متن و لینک به اشتراک می گذارید اما در اینستاگرام شما عکسی را با توضیح ویا بدون توضیح به اشتراک می گذارید.
شمار کاربران این اپلیکیشن از مرز ۱۵۰ میلیون نفر عبور کرده است. ضمن اینکه اینستاگرام در وبلاگش اعلام کرده است که بیش از ۶۰ درصد از کاربران آن خارج از آمریکا هستند.
این اپلیکیشن هشتم دی ماه چند ساعت فیلتر و مجددا رفع فیلتر شد، البته مسوولان مربوطه از دسترس خارج شدن این سرویس را مربوط به نقص فنی دانستند.
فیلتر شکن کانادایی سایفون هم در تاریخ ۲۶ بهمن ماه مسدود شده و کماکان نیز از دسترس خارج است. با از کار افتادن این فیلتر شکن امکان دور زدن اپلیکیشنهای موبایلی مسدود شده هم برای کاربران از بین رفت.
فیلتر شدن سایتهای خبری
علاوه بر این اپلیکیشنها در سال ۹۲ برخی از سایتهای خبری هم فیلتر شدند.
اواخر مردادماه سال ۹۲ سایت بلاگفا(www.blogfa.com) فیلتر و از دسترس کاربران خارج شد و یک روز بعد این سایت رفع فیلتر شده و در جواب اعتراض مدیر بلاگفا دلیل این محدودیت، اشتباه فنی اعلام شد.
در تاریخ ۱۸ دی ماه سایت اعتدالیون با تصمیم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فیلتر شد.
اواسط بهمن ماه نیز سایت انتخاب به دلیل انتشار نامه دوم زیباکلام به حسین شریعتمداری فیلتر شد. البته ۶ روز بعد در تاریخ ۱۹ بهمن ماه این سایت رفع فیلتر شد.
در هرصورت عمل فیلترینگ در دولت یازدهم در حالی اتفاق میافتد که وزیر ارشاد و وزیر ارتباطات بارها نظر مخالف خود را در رابطه با این عملکرد اعلام کردهاند و از سوی دیگر تمامی صاحبنظران و کارشناسان حوزه هم این نگاه سلبی را نفی کرده اند.
به عقیده اخوان بهابادی، دبیر سابق شورایعالی فضای مجازی، دولت به دلیل آنکه نمی تواند محتوای غیرمجرمانه را از محتوای مجرمانه و خاص حذف کند ناچار به حذف کل محتوای موجود در فضای شبکه های اجتماعی است.
وی معتقد است: زمانی که سایتهای اینترنتی را فیلتر می کنیم اما ابزارهای فیلترشکن را برای دور زدن سامانه فیلترینگ باز می گذاریم تا کاربران به وفور از فیلترشکن ها استفاده کنند این به معنای مسخره کردن فلسفه فیلترینگ است.
در هرحال برخی از جامعه شناسان نیز معتقدند، قابلیت هایی که در فیسبوک و دیگر شبکه های بین المللی است، در شبکه های داخلی نمی تواند وجود داشته باشد. چرا که مسایل گوناگونی برای ارتباط با افراد دیگر کشورها از طریق این شبکه ها مطرح است. مانند شناخت دیگر فرهنگ ها و یا تبادل اطلاعات و سایل روز هر جامعه که در شبکه های داخلی این امر تحقق پیدا نمی کند.
نظرهای موافق و مخالف
علی اکبر جلالی در گفت و گو با خبرنگار ما، ضمن نفی کردن نگاه سلبی دولت به این حوزه معتقد است: در کشور ما موضوع فیلترینگ خیلی پیچیده است. به طور مثال در کشور ما فیس بوک فیلتر است و این در حالی است که اغلب جوانان و نوجوانان ما با استفاده از فیلترشکن به این سایت و بسیاری از سایتهای دیگر که در حال حاضر در کشور ما به صورت قانونی فیلتر شده است دسترسی دارند.
وی ادامه داد: این عمل نوعی لوث شدن قوانین و مقررات است و ارزش قانون را در کشور پایین آورده است که متاسفانه اقدام موثری نیز از سوی مسوولان مبنی بر اینکه بخواهند این مشکل را حل کنند دیده نمیشود. مشابه همین وضعیت در مورد دیشهای ماهواره هم در کشور بارها و بارها مشاهده شده است. چنانکه میبینیم قریب به اتفاق مردم در کشور و حتی در روستاهای دورافتاده و در چادر عشایران هم ار ماهواره استفاده میکنند و بعضا نسبت به جمعآوری دیشهای اهالی یک کوچه و یا یک خیابان اقدام میشود، اقدامات این چنینی علاوه بر اینکه برای کاربران هزینههای اضافی به همراه دارد، به نوعی بی ارزش کردن قانون نیز است.
تمامی این مخالفت ها در حالی صورت گرفت که دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی در رابطه در رابطه با صحبت های وزیر ارشاد در رابطه با نفی فیلتر شدن سایتها و نرمافزارها، گفت: وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای اینکه به دنبال تقویت سرویسهای داخلی مان باشند و بودجه لازم را برای مرکز رسانه های دیجیتال فراهم کنند، به دنبال این هستند که امکان دسترسی مردم به وی چت و فیس بوک و … فراهم شود که این موضوع در کوتاه مدت و دراز مدت ضررهای جبران ناپذیری را برای ملت ما در بر دارد.
عبد الصمد خرم آبادی افزود: معمولا هیچ کشوری اجازه نمی دهد که ارتباط بین شهروندانش در بستر امکانات خارجی انجام شود. من نمی دانم چرا برخی از مسوولان اصرار دارند که شهروندان ما را به سوی سرویس های خارجی سوق دهند. وزارت فرهنگ و ارشاد که مرکز بزرگی تحت عنوان مرکز رسانه های دیجیتال را در اختیار دارد باید تلاش کند که سرویس های داخلی را که شبیه وی چت است تقویت کند تا مردم نیازمند سرویس های خارجی مانند وی چت، وایبر، واتس اپ، تانگو، کوکو و … نباشند.
وی همچنین در رابطه با صحبت های وزیر ارشاد مبنی بر رفع فیلتر شدن فیسبوک گفت: آنچه آقای جنتی در مورد رفع فیلتر فیسبوک اعلام کردهاند آمال و آرزوهای خودشان است و ارتباطی به تصمیمات و برنامههای کارگروه ندارد. به نظر من مساله فیسبوک خیلی کماهمیتتر از آن است که وزیر محترم ارشاد این همه از جایگاه خود برای تبلیغ آن هزینه کند.
در هرحال دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فیلتر کردن فیسبوک را به معنی مخالفت با پدیده شبکههای اجتماعی ندانسته و معتقد است: فیسبوک تنها شبکه اجتماعی جهان نبوده و یک شبکه در میان انبوهی از شبکههای اجتماعی است.
این صحبتهای خرم آبادی بعد از اظهارات علی جنتی، وزیر ارشاد مطرح شد.
وی با بیان این که الان در دنیا شبکه های اجتماعی فعال هستند، تصریح کرد: ۷۰۰ میلیون نفر در دنیا عضو فیسبوک هستند که چهار میلیون نفر از این تعداد را ایرانی ها تشکیل می دهند ولی ما آن را محصور کرده ایم.
وزیر ارشاد با تاکید بر این که در دولت چنین تفکری وجود ندارد که شبکه های اجتماعی را فیلتر کنیم، اظهار کرد: در کارگروه مصادیق مجرمانه که شش وزیر در آن عضو هستند، درخواست جلسه داده ایم. مباحث را دراین زمینه به تفسیر بیان کرده ایم و اعلام کرده ایم نمی توانیم دور خود احصار بکشیم.
وی با اشاره به این که ما باید سعی کنیم از این پدیده بیشترین استفاده را به نفع خود داشته باشیم، گفت: البته این موضوع جزو مواردی است که حل آن نیاز به زمان دارد و با گذشت زمان برطرف می شود.
البته محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز گویا موافق پدیده فیلترینگ است و اعتقاد دارد: هرجا که مصادیق مجرمانهای در صفحههای اجتماعی وجود داشته باشد بدونشک شبکه مدنظر باید به وسیله قانون فیلتر شود، البته گاهی این اقدام سریع صورت نمیگیرد و در ابتدا ممکن است به تذکرات شفاهی یا مکتوب بینجامد و در صورت آنکه نتیجهای از این تذکرات حاصل نشد، بحث فیلترینگ به اجرا در میآید.
تصمیم برای انجام این اقدام مثبت است و اگر سیاستی اتخاذ شود تا بتواند بخشی از مصداق مجرمانه را بردارد بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.
در هرحال باید منتظر ماند و دید که آیا اصرار وزرای مربوطه، مسوولان و دولتمردان به رفع فیلتر در فیس بوک و سایر سایتها و شبکههای اجتماعی رنگ قانون به خود می بیند، یا اینکه مخالفتهای مستحکم تری پشت پرده رفع فیلترینگ در کشورمان است.
برچسبها: فیلتر شدههای سال ۹۲ در ایران,
دولت روسیه در اقدامی ضربتی تمامی سایتهایی که از ولادیمیر پوتین انتقاد کرده بودند را برای کاربران اینترنت در این کشور فیلتر نمود.
این موضوع با اعتراض شدید محافل بانی آزادی الکترونیک در روسیه همراه بوده است و این گروهها با ارائه یک بیانیه به شدت این عمل را تقبیح کرده و آن را برخلاف شعارهای دولت روسیه در زمینه ازاد اینترنت میدانند.
این اقدام دولت روسیه به این صورت انجام شده است که تماسهایی با تمامی تامین کنندگان اینترنت در روسیه از طرف دولت گرفته شده است که لیستی از وب سایتها را به آنها اعلام نموده است.
این لیست میبایست به صورت فوری توسط تمامی این تامین کنندگان اینترنت فیلتر شود.
تمامی سایتهای موجود در لیست نیز سایتهایی بودند که به نوعی از اقدامات ولادیمیر پوتین انتقاد کرده بودند.
برچسبها: دولت روسیه سایتهای مخالف پوتین را فیلتر کرد,
با رهگیری حریم خصوصی شما، شرکت ها می توانند پول های هنگفتی به دست بیاورند. پول های قابل توجهی پرداخت می شود تا به عادات وب گردی شما پی ببرند، بنابراین کسانی که سرویس می دهند، همه تلاش شان را به کار می گیرند تا بیشترین اطلاعات به دست بیاورند. چه کار باید کرد تا اطلاعاتمان به دست دیگران نیفتد؟ با انجام مراحل زیر علاو ه بر مرور وب می توانید امنیت اطلاعات شخصی تان را حفظ کنید.
به این عبارت توجه کنید: اگر شما برای استفاده از سرویسی پول پرداخت نمی کنید، در نتیجه شما خود محصول هستید و مشتری به شمار نمی روید. امروزه اخبار زیادی را می شنویم که یک شرکت، اطلاعات دفتر تلفن شما را دزدیده است یا اطلاعات وب گردیتان را به طور مداوم ذخیره می کند تا عادات و فعالیت های تحت وب شما را تا حد امکان بفهمد و یاد بگیرد.
چرا باید مواظب بود؟
اطلاعات شخصی شما بیشتر از آن که حتی فکرش را بکنید، ارزشمند است. ممکن است وقتی این مطلب را می خوانید با خود بگویید، خب که چه؟ من نه آنقدرها مهم هستم و نه چیزی برای پنهان کردن دارم. هدف این سایت ها نشان دادن تبلیغاتی خاص است که برای من بی فایده خواهد بود. به عنوان مثال، وب سایت Lifehacker بر مبنای اطلاعات به دست آ ورده کار می کند و کارش تبادل این اطلاعات است. مشتریان اصلی این وب سایت، شرکت های دیگری هستند که به دنبال جذب اطلاعات از مردم هستند. اطلاعات آماری، درآمدها، عادات وب گردی و ... . به وسیله این اطلاعات، آنها می توانند فرد را راضی به خرید یکی از محصولاتشان کنند، حتی در مواردی یک وب سایت و برنامه تبلیغاتی راه اندازی شده است تا در ازای دریافت کوپن یا حق عضویت مجانی، اطلاعات بیشتر و جزئی تری از کاربران دریافت شود.
پول اصلی را شاید شرکت مخاطب شما (که مسوول جمع آوری اطلاعات است) به صورت مستقیم کسب نکند، بلکه با فروش این اطلاعات به شرکت های دیگر و همچنین متقاعدکردن کاربران و جهت دهی آنها به خرید یا نخریدن یک محصول بپردازد و این گونه درآمد کسب کند. فرض کنید شما روزانه ایمیلی از طرف وب سایت هایی دریافت می کنید مبنی بر این که به جای پرداخت وجه برای محصولی خاص، فرم هایی را پر و کوپن تخفیف دریافت کنید. کافی است برای ورود به چنین سیستم فوق العاده ای! اطلاعات شخصی تان اعم از نام، سن، درآمد و ... را وارد کنید.
اگر مصمم هستید این اطلاعات را برای دریافت این کوپن ها ارسال کنید، بجز دریافت کوپن های بی مصرف یا تبلیغات، چیز دیگری دریافت نخواهید کرد. اگر متقاعد شدید که حریم خصوصی مهم است، در مرورگر کروم خود عملیات زیر را انجام دهید. این افزونه ها را می توانید روی فایرفاکس نیز نصب کنید:
متوقف کردن رهگیرها از طریق کروم
اگر کاربر گوگل کروم هستید، می توانید افزونه ها و ابزارهایی را به کار ببرید که کارشان شناسایی وب سایت هایی است که اطلاعات تان را در اختیار سایت های دیگر می گذارند. این فهرست مخصوص یک شبکه اجتماعی یا شرکت خاصی نیست، بلکه این افزونه ها، محیط فضای مجازی را برایتان در مقابل بیشتر آنها امن خواهند کرد.
AdblockPlus
این افزونه می تواند در شبکه های اجتماعی معروف فعال شود و پس از ترک این وب سایت ها، دیگر اطلاعات خاصی به جای دیگر ارسال نکند.
Ghostery
این افزونه کوکی های رهگیر را هدف قرار داده و همه آنها را به شما نشان می دهد و بعد از شما می پرسد آیا می خواهید این کوکی را حذف کنید یا خیر. از بهترین ویژگی های این افزونه این است که محدود به شبکه های اجتماعی نیست و می تواند شبکه های تبلیغاتی و ناشران تحت وب را هم تحت پوشش خود قرار دهد.
ScriptNo
این افزونه همانند گوستری عمل می کند، با این تفاوت که هدفش بررسی اسکریپت های در حال اجرای روی صفحه است. هدف گوستری بررسی نوع اطلاعات جابه جا شده است؛ اما این افزونه تقریبا برای جابه جایی تمامی اطلاعات هشدار می دهد. هرچند اگر حوصله نداشته باشید، شاید این افزونه خیلی به کارتان نیاید، زیرا خیلی از وب سایت ها را غیرفعال می کند و شما باید یکی یکی این اسکریپت ها را فعال کنید تا بالاخره وب سایت به کار بیفتد.
Do Not Track Plus
بیشتر مرورگرها ویژگی ای به نام Do Not Track دارند، اما برای استفاده مفید از آن، بهتر است این افزونه را نصب کنید تا جلوی اطلاعات ناخواسته را بگیرید. فرض کنید وارد وب سایتی می شوید که دکمه های پلاس وان و لایک فیسبوک را در خود دارد. به صورت پیشفرض این وب سایت به این شبکه های اجتماعی اطلاع می دهد که شما در چه وب سایتی هستید. بعد از نصب این افزونه می توانید جلوی ارسال این گونه اطلاعات را بگیرید، مگر آن که روی گزینه پلاس وان یا لایک و ... کلیک کنید (که خب این انتخاب شماست).
از میان افزونه هایی که گفتیم، شاید ساده ترین شان همین Do Not Track Plus باشد. افزونه Script No کمی پیشرفته است و برای یادگیری و کارکردن با آن به کمی زمان نیاز دارید.
علاوه بر این افزونه ها، به تنظیمات مرورگر خود در بخش Privacy بروید و آنها را خوب بررسی کنید. توجه داشته باشید که کوکی های Third Party را بلاک کرده اید. بعد از استفاده از شبکه های اجتماعی بهتر است از آنها LogOut کنید و هر موقع نگران حریم خصوصی خود بودید (خانه دوستان، رایانه هایی غیر از سیستم خودتان و ...) از حالت Incognito Mode کروم استفاده کنید.
مرورگر موبایل
مرورگرهای موبایل پدیده نوینی هستند. این مرورگرها که تعدادشان زیاد است، معمولا یکی از آنها در گوشی به صورت پیشفرض نصب شده است. در مقایسه با مرورگرهای دسکتاپ، ابزارهای کمتری در این زمینه وجود دارد تا نگهبان حریم خصوصی تان باشد. توصیه هایی در این باره وجود دارد؛ نخست آن که تلاش کنید از نرم افزارهای توسعه یافته مخصوص شبکه های اجتماعی تلفن همراه استفاده کنید و از مرورگر موبایل برای ورود به این شبکه ها استفاده نکنید. همچنین به طور مرتب داده های شخصی خود را از تاریخچه مرورگرها حذف کنید.
برخی مرورگرهای موبایل حالتی به نام شخصی دارند که بعد از هر بار استفاده، اطلاعات دریافت شده از وب را حذف می کنند. از میان این مرورگرها می توان به فایرفاکس برای اندروید، اتمیک و دالفین اشاره کرد که برای iOS و اندروید نسخه بیرون داده اند. دالفین شاید بهترین گزینه برای اندروید باشد و از طرف دیگر، اتمیک بهترین گزینه برای iOS.
ماجرای مته وخشخاش
اگر هیچ یک از این افزونه ها به اندازه کافی برایتان مناسب نبود، یا اگر می خواهید مراقبت از حریم خصوصی وب خود را در مرحله پیشرفته تری انجام بدهید، بهتر است از فیس بوک، شبکه های اجتماعی و سرویس هایی مجانی که باید در آنها لاگین کنید در یک مرورگر، و عملیات دیگری همچون بانکداری، خرید اینترنتی و فعالیت های دیگر شخصی خود را در مرورگر دیگری انجام دهید.
برچسبها: رد پای خود را پاک کنید,
در یک نظرسنجی اینترنتی اینده اینترنت به نظرسنجی گذاشته شد که درطول آن بیشتر مردم اعتقاد داشتند که در آینده همه چیز اینترنتی خواهد شد.
این نظرسنجی در بازه زمانی نزدیک به یک هفته انجام شده و گزینههای این نظر سنجی شامل موارد زیر بودند:
- محدودیتهای اینترنت افزایش خواهد یافت
- مشابه اینترنت امروزی بوده و تنها تغییراتی اندک خواهد داشت
- به صورت کاملا ابزاری با حسگرهای درونی بدن تنظیم شده و انسانها توسط آن کنترل خواهند شد
- تمامی اشیاء به اینترنت متصل خواهند شد.
در این نظرسنجی نزدیک به یکصدهزار نفر از سراسر جهان شرکت کردند که در میان آنها نزدیک به ۴۰ درصد معتقد بودند که پروژه اشیاء اینترنتی آینده را تشکیل میدهد و بشریت در آینده به صورت کامل همه چیز را رد اتصال با اینترنت مییابد.پس از آن نیز بیشترین رای به گزینه استفاده ابزاری بازمیگردد که به نوعی نشان از ترس از آینده دارد.
در رده سوم نیز اینترنت مشابه با دنیای امروزی بوده و در رده آخر نیز کمتر از یک درصد نظرات متفاوتی را شرح دادند.در این میان نکته بارز و مهم اینجاست که دید بیشتر افراد بر روی توسعه بسیار زیاد اینترنت است و آینده بشریت به صورت مستقیم با این فناوری گره خورده است.
برچسبها: مردم جهان آینده اینترنت را چگونه میبینند,
مسابقاتی با محوریت هک و بررسی ساختار حفرههای امنیتی نرمافزارها برگزار گردید که در طی آن به هکرهایی که حرفههای امنیتی را شناسایی میکردند جوایز نقدی اهدا میشد که مجموع این جوایز به چهار میلیون دلار میرسد.
مسابقاتی با محوریت هک و بررسی ساختار حفرههای امنیتی نرمافزارها برگزار گردید که در طی آن به هکرهایی که حرفههای امنیتی را شناسایی میکردند جوایز نقدی اهدا میشد که مجموع این جوایز به چهار میلیون دلار میرسد.
این مسابقات که در به صورت سالانه برگزار میشود امسال نیز در شهر ونکوور کانادا برگزار شد و در طول آن هکرها به سراغ مرورگرهای اصلی مانند گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، مایکروسافت اینترنت اکسپلورر، سافاری و اپرا و نرمافزارهای مهمی مانند فلیش ریدر و فلش پلیراز شرکت ادوبی رفتند و حفرههای امنیتی را در آنها شناسایی میکردند که به ازای هر حفره رقمی برابر با یک هزار و ۸۵ دلار به یابنده جایزه داده میشد.
در مسابقات امسال دو تیم چینی با نامهای Pwnium و PW2Own توانستند رقمهایی جندصدهزار دلاری را به دست بیاورند و برجستهترین چهرههای مسابقات لقب بگیرند.
در این میان شرکتهایی مانند گوگل رقم سنگینی از این جوایز را تامین نمودند تا حدی که گوگل نزدیک به ۳ میلیون دلار جایزه نقدی برای این مسابقات در نظر گرفته پرداخت نمود.
مسابقات در طول دو روز برگزار شد و در طول آن صدها حفره امنیتی شناسایی و رفع شدند.
برچسبها: هکرها چهار میلیون دلار جایزه نقدی گرفتند,
حساب های کاربری آنلاین همیشه و کاملا امن نیستند. به طور مثال، لینکدین هک شده و رمز عبور ۶.۴ میلیون کاربر به سرقت رفته است. یا بیش از ۲۵۰ هزار اکانت توئیتر هک شده اند. این موارد تنها نمونه ای از تیترهای خبری است که در ۶ ماه گذشته شنیده ایم.
هکرها همیشه مترصد فرصتی برای سرقت رمزهای عبور و سوءاستفاده از کاربران هستند. بنابراین نباید هرگز این فرصت را به آنها بدهید. برای این منظور، ۱۰ مورد زیر را همیشه در نظر داشته باشید.
۱. برای اکانت های مختلف رمزهای متفاوت تعیین کنید
درست است که استفاده از یک رمز واحد برای انواع حساب های کاربری و به خاطر سپردن آن بسیار آسان است اما به همان آسانی نیز دیگران می توانند از شما سوءاستفاده کنند. اگر پسورد ایمیل یا یکی از حساب های کاربری شما دست یک آدم نادرست بیفتد، شک نکنید او آن رمز را در سایت های دیگر نیز امتحان خواهد کرد و می تواند به راحتی به دیگر حساب های کاربری شما دسترسی پیدا کند. بنابراین، هرگز از یک رمز واحد برای همه حساب های خود استفاده نکنید.
۲. مطمئن شوید که رمز قوی دارید
علاوه بر داشتن رمزهای متفاوت، باید مطمئن شوید که رمز عبور شما قوی و غیر قابل حدس زدن نیز هست. برای این منظور بهتر است از ترکیب حروف، اعداد و نشانه ها به طور یکجا استفاده کنید. همچنین باید در نظر داشته باشید رمز اکانت های مهم خود را هر شش ماه یکبار تغییر دهید. برای به خاطر سپردن آنها نیز می توانید از نرم افزارهای مدیریت پسورد استفاده کنید.
۳. از تایید دو مرحله ای استفاده کنید
گوگل از کاربران خود می خواهد برای امنیت بیشتر ایمیل های خود از تایید دو مرحله ای استفاده کنند. سرویس های دیگر نیز چنین روش های امنیتی دارند. البته گویا قرار است توئیتر نیز به زودی به این سیستم مجهز شود. این سیستم یک لایه امنیتی مضاعف به حساب های کاربران اضافه می کند. با این سیستم، هنگامی که رمز عبور خود را وارد می کنید، از شما خواسته می شود تا کد دیگری را وارد کنید که اصولا نوشتاری یا صوتی است. به این ترتیب، هیچ کس دیگری نمی تواند بدون داشتن قطعه دوم، وارد حساب شما شود.
۴. اطلاعات زیادی از خود در سایت های اجتماعی قرار ندهید
این روزها، خیلی از کاربران اطلاعات لازم برای هک شدن خود را در اختیار هکرها قرار می دهند. وقتی اطلاعات شخصی کاملی از خود در سایت ها اجتماعی می نویسید، هکرها می توانند به راحتی پاسخ سوال های امنیتی را از میان آنها کشف و رمزهای عبور شما را هک کنند. همیشه در مورد اطلاعاتی خصوصی خود که با دیگران به اشتراک می گذارید بسیار هوشیار باشید. تنظیمات اطلاعات شخصی خود را تغییر دهید و آن را تا حد امکان محدود کنید. با هر کسی که برایتان پیغام دوستی فرستاد نیز دوست نشوید.
۵. محافظت از کامپیوتر و مرورگر
مهم نیست از چه سیستم عاملی استفاده می کنید، باید همیشه آنتی یروس آپ دیت روی سیستم خود نصب کنید. همیشه به روز بودن در مورد سیستم عامل و مرورگر، باعث می شود تا بهترین سرویس های امنیتی را نیز داشته باشید. به طور مثال، گوگل بسیار تاکید دارد از جدیدترین نسخه مرورگر کروم استفاده کنید.
۶. حفظ امنیت اتصال وایرلس
طریقه اتصال به اینترنت نیز باید امن باشد. برای اطمینان از این امر، شبکه بی سیم خود را رمزگذاری کنید و تنظیمات پیش فرض SSID (نام شبکه) را تغییر دهید. هنگام اتصال به شبکه وای فای عمومی، مراقب اطلاعاتی باشید که از طریق آن منتقل می کنید. به طور مثال، می توانید از نرم افزار HotSpot Shield استفاده کنید. این برنامه امنیت شبکه مود نظر را مشخص می کند.
۷. خرید از سایت های مطمئن
اگر قصد خرید اینترنتی دارید، سعی کنید پیش از ورود به سایت و وارد کردن رمز عبور کارت خرید خود، مطمئن شوید که نشانی HTTPS دارد. حسابی هم مراقب میزان پول خود در حسابتان باشید که اگر کوچک ترین تغییری در آن ایجاد شد، متوجه شوید. بعلاوه، پیش از خرید از قانونی و مطمئن بودن سایت اطمینان حاصل کنید.
۸. پیش از کلیک روی هر لینکی ابتدا فکر کنید
کلیک کردن روی لینک های مختلف یکی از اصلی ترین کارهایی است که در اینترنت صورت می گیرد. اما به شما توصیه می کنیم، مراقب لینک هایی باشید که کلیک می کنید. ساخت وب سایت های تقلبی که شبیه سایت رسمی بانک هاست برای هکرها بسیار آسان است. اگر به اشتباه وارد این سایت های دروغین شوید، با ورود رمز عبور خود در واقع همه اطلاعات حساب خود را در اختیار سوءاستفاده کننده های اینترنتی قرار داده اید.
برای امنیت بیشتر خود، به ویژه وقتی ایمیلی از یک شرکت یا وب سایت دریافت می کنید، قبل از اطمینان از سالم بودن آن لینک های موجود را باز نکنید. در فیس بوک نیز پیغام های غریبه را باز نکنید. اگر دوستان شما در فیس بک بخواهند عکس هیجان انگیزی را با شما به اشتراک بگذارند، لینک آن را برایتان ارسال نمی کنند. حواس خود را جمع کنید.
۹. برای گوشی خود رمز عبور تعیین کنید
گوشی های هوشمند یک کامپیوتر تمام عیار برای خود هستند و کاربران اطلاعات شخصی زیادی را روی آن ذخیره می کنند. بنابراین، حفظ امنیت گوشی بسیار اهمیت دارد. برای این کار باید برای گوشی خود رمز عبور تعیین کنید. کابران اندروید همچنین باید از نرم افزارهای امنیتی و ضدویروس نیز استفاده کنند.
۱۰. حواس خود را جمع کنید
مسلما با خود می گویید معلوم است که باید حواس خود را جمع کنیم. اما هنگام وبگردی و استفاده از خدمات اینترنتی واقعا حواس خود را جمع کنید و هوشیار باشید. همان طور که در روز بارانی با خود چتر حمل می کنید و بارانی می پوشید، در اینترنت نیز باید لوازم امنیتی لازم را داشته باشید.
برچسبها: ۱۰ روش برای امنیت آنلاین,