تاريخ : پنج شنبه 28 آذر 1392 | 13:55 | نویسنده : sara

یکی از اشتباه های خیلی از ما به خصوص زمانی که مباحث مربوط به گوگل ،  مهمتر شد مجدد خودنمایی کرد ، عادت اشتباه و جدید خیلی از ماها است و اون جستجوی بیش از اندازه است!

واقعا بسیاری از کاربران ، روزانه چقدر و برای چی از جستجوگر استفاده میکنند؟

منظور ما اینجا زیر سوال بردن جستجو در اینترنت نیست ،البته که اینترنت بدون جستجو تقریبا غیر قابل استفاده است ، اما ، خیلی از ما عادت کرده ایم ساده ترین آدرس ها رو هم به جای تایپ کردن آدرس اون در نوار آدرس، اون رو جستجو کنیم. مثلا فرض کنید میخوایم وارد سرویس ای میل یاهو بشیم، افراد زیادی صفحه ی جستجو گر رو باز میکنند و در اون تایپ میکنند ، "یاهو میل" و بعد از اونجا به صفحه ی ایمیل وارد میشند. این هم اشتباهه! فرض کنید اگه فقط نصف 310 میلیون کاربر ایمیل یاهو روزانه این کار رو بکنن ، هر روز حد اقل 100 میلیون جستجوی اضافه فقط در این یک مورد خاص در گوگل انجام میدن.

اما فقط این نیست ،  این کار بعضی مخاطرات مهم امنیتی هم داره و اون بالا بردن امکان فیشینگه Phishing یا ظاهر سازیه!

در مورد موضوع "بالا رفتن بازدید" باید دونست که این یه عادت جهانیه و علاوه بر سودی که برای جستجو گر های معروف داره ، هزینه هایی رو هم بر محیط زیست و مصرف منابع داره و باید در همه جای دنیا این عادت اصلاح بشه. اما مشکل امنیتی

در مورد موضوع "بالا رفتن بازدید" نمیشه در این باره صحبت خواصی کرد ، . اما مشکل امنیتی

یکی از اشکالاتی که به وجود میاد اینه که ، افرادی هستند که مثلا برای پیداکردن کارت شارژ اعتبار تلفن همراه ، اون عبارت رو ، یعنی مثلا ، شارژ ایرانسل یا شارژ همرا اول رو در جستجوگر تایپ میکننند . 99 درصد سو استفاده از حسابها و کارت های  بانکی در کشور ما ، با انجام همین کار و با وارد شدن به سایتهای تقلبی  و مشابه اتفاق میفته . یکی از راهکارهای مهم و الزامی، حفظ و ذخیره کردن آدرسهای مفید و به درد بخورتونه. عمل بوکمارک کردن میتونه به در این راه کمک کنه ، همه ی مرورگر ها به شما این امکان رو میدن  که  آدرس سایتهای کاربردی تون رو ذخیره کنید ، مثلا صفحه ی بانکداری الکترونیک بانکتون رو حتما باید آدرسشو از تبلیغات روزنامه یا تلویزیون یادداشت کنید یا در تشخیص آدرس واقعی کمی حرفه ای تر باشین

راهکار بعدی هم استفاده از سایتهای لینک دهیه فارسی هست مثل لینکگاه . شما اگر به جای موتور جستجو، این سایت یا سایت های مشابه رو صفحه ی اول مرورگرتون قرار بدید علاوه بر افزایش سرعت کار با اینترنتتون، مشکلات امنیتی رو هم تا حد بسیار زیادی پشت سر میذارین. ضمن اینکه مطمئنا در سایتهای این طوری لینکها و سایتهای مفیدی براتون پیدا میشه که حتما به استفاده مفید شما از اینترنت کمک میکنه.

کافیه در مرورگرتون لینکگاه یا سایتهای مشابه رو صفحه ی اول مرورگر کنید...

بسیاری از مرورگر ها امکان تعریف صفحه ی سایتهای مهم رو بهتون میدند که میتونید خودتون در مروگر اونها رو سازمان دهی کنید ، گرچه با توجه به اینکه در هر مرورگری باید اون رو دوباره بسازید ، میتونید از صفحه ی اسپید همون لینکگاه هم به عنوان صفحه ی اول مرورگرتون استفاده کنید تا مجبور به تعریف هرباره ی سایتها در هر مرورگر نباشید

امیدواریم در مرور صفحات اینترنتی دقت بیشتری بکنید و امن تر از اینترنت استفاده کنید


برچسب‌ها: مباحثی در مورد گوگل,

تاريخ : پنج شنبه 28 آذر 1392 | 13:52 | نویسنده : sara
موبایل سرطان‌زاس یا نه

مطمئنا شما هم تا حالا صحبت‌های زیادی در مورد مضرات استفاده از تلفن همراه شنیدید. مطالبی که تازگیا توسط رسانه‌ها و محققین زیر ذره‌بین قرار گرفته البته عده زیادی از مخالفان استفاده از تلفن همراه اعتقاد دارن که مضرات استفاده از گوشی مثل استفاده از سیگار که سالها کتمان می‌شد تنها و تنها به دلایل تجاری مورد تردید قرار میَ‌گیره. این قسمت از به‌روز می‌خایم نگاهی بندازیم به کل ماجرا و صحبتی درباره اون کنیم.

سال 1984 سال پیدایش تلفن‌همراه در جهان بود و در واقع اینکه بتونید به هر کس که دوست دارید در هر زمان دسترسی داشته باشید از سال‌ها پیش یکی از  رویاهای دیرین انسان بوده. اما گاهی اوقات وقتی نتایج تحقیقات در خصوص مضرات تلفن همراه به چشم‌مون می‌خوره، روی ارزش این رویا تردید می‌کنیم.

 

مخالفای استفاده از تلفن همراه مضرات زیادی رو برای این همراه این روزهای انسان نام می‌برن. این مخالفا که در میون اونا نام بسیاری از دانشمندان و محققان به چشم می‌خوره تمام این تقصیرا رو گردن اشعه ساطع شده از تلفن همراه در هنگام استفاده می‌اندازن. بهتره بدونید که میزان این امواج با مقیاسی موسوم به اس.ای.آر اندازه‌گیری می‌شه.

بنابر این نظریه، مقداری از امواج رادیویی که توسط گوشی‌های تلفن همراه ساطع می‌شن جذب بدن انسان می‌شن. مخالفای استفاده از تلفن همراه عقیده دارن که اثرات این اشعه‌ها می‌تونه به چندین مورد مختلف دسته‌بندی بشه و مهمترین اونا تاثیر روی غشاهای سلولی انسان، تاثیر روی رفتارهای شنیداری انسان، قدرت یادگیری و حافظه، DNA و به وجود اومدن مواردی مثل تومور مغزی و در نهایت بیماریه.

البته از همون ابتدای قرن بیستم و همزمان با افزایش استفاده از تلفن‌همراه در بین مردم، در سال 2002 یکسری از شرکت‌ها که البته سهم شرکت‌های سازنده تلفن همراه هم در میون اونا حائز اهمیت بود، شروع به تحقیق و بررسی روی اثرات امواج رادیویی، تا 10برابر قوی‌تر از امواج رادیویی تلفن‌همراه روی سلول‌ها و ژن‌ها کردند.

نتایج بررسی‌ها حاکی از اون بود که امواج رادیویی تلفن‌همراه هیچ اثر منفی روی سلول‌ها، ژن‌ها و DNA بدن انسان ندارن. سازمان بهداشت‌جهانی یا WHO هم با این برآورد که امواج رادیویی تلفن‌همراه اثر مخربی روی سلامت انسان ندارد، موافقت خودشو نشون داد که البته این سازمان همچنان بر انجام تحقیقات بیشتر برای اطمینان خاطر محققان تاکید داره.

محققان مخالف استفاده از تلفن همراه یکی از مهمترین اثرات مورد اشاره از تشعشعات تلفن همراه رو اثرات گرمایشی این اشعه‌ها می‌دونن که هر جسم عایق مثل بافت‌های زنده بدن به وسیله اونا گرم می‌شن.

بنابر این نظریه وقتی فردی از گوشی همراه استفاده می‌کنه، بیشتر اثرات گرمایشی در اطراف سطح سر او بوجود می‌آد و باعث می‌شه که دمای سر کمتر از یک درجه افزایش کنه که البته کمتر از گرماییه که در اثر تابش مستقیم خورشید بوجود می‌آد. بر اثر این گرما، جریان انتقال خون تو مغز می‌تونه با بیشتر کردن سرعت جریان تو اون قسمت، گرما رو به جاهای دیگر منتشر کنه و تا اینجای کار مشکلی نیست. اما نهایتا مشکل اینجاست که قرنیه چشم انسان این سامانه تعدیل‌سازی دما رو نداره.

ضمنا محققان بر این باورند که سلول‌های بدن ما در گستره 10 تا 1000 هرتز از طریق سیستم عصبی با هم ارتباط برقرار می‌کنن و این در حالیه که بیشتر تلفن‌های همراه هم تقریبا در همین گستره یعنی گستره 270 تا 1800 هرتز ارتباط برقرار می‌کنند و این هم‌پوشانی می‌تونه باعث ایجاد اختلالای جبران‌ناپذیری در بدن مثل ضعیف شدن سیستم دفاعی، تأثیر منفی در باروری، تغییر عملکرد جذب مواد معدنی، افزایش سرعت گسترش تومورها، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون می‌شود. لیست بیماری‌ها و عوارض مورد اشاره آن قدر بالاست که فکر کنیم سال‌ها اثبات و یا رد انها از سوی طرفین طول بکشد.

البته نکته اصلی و اختلاف‌برانگیز ماجرا اینجاس که همه موسسه‌های تحقیقاتی متفق‌القول می‌گن که تا حالا هیچ شواهدی مبنی بر ضرر و زیان داشتن استفاده از موبایل روی سلامتی انسان ندیدن. اما در مورد آنتن‌های BTS هم بحث کم نیست.

آنتن‌های BTS تلفن‌همراه به آنتن‌هایی گفته می‌شه که همه جا در کنار کوچه و خیابون دیده می‌شن و وظیفه آنتن‌دهی تلفن‌های همراه هر منطقه رو به عهده دارند و به دلیل حجم امواج زیاد تبادل شده زیر ذره‌بین اتهام قرار دادن.

در واقع اینجا دقیقا جائیه که مخالفای استفاده از تلفن همراه دست پرتری دارند. اونا می‌گن که این آنتن‌های بی.تی.اس علاوه بر ضرر و زیان‌های احتمالی برای شخصی که در حال استفاده از تلفن همراهه، اشخاص دیگه و بی‌طرف هم دچار زیان می‌شن.

البته کسایی که استفاده از تلفن همراه رو فاقد هر گونه ضرری می‌دونن اعلام می‌کنن که شدت تشعشعات این آنتن‌ها به گونه‌ایه که روی سطح زمین خیلی پایین‌تر از حد مجازه و هیچ‌ خطری برای افراد به وجود نمیاره. نظرای موافق و مخالف درباره این آنتن‌ها تا جائی بالا گرفته که این روزا خیلی از مردم با نصب این آنتن‌ها در نزدیکی خونه‌هاشون خود مخالفند و اپراتورهای مخابراتی برای نصب اونا و پوشش مناطق دچار مشکل شدن.

البته تو بقیه کشورایی که زودتر از ما نسبت به نصب تجهیزات آنتن‌های BTS اقدام کرده‌اند، تا حالا گزارش مستندی مبنی بر مضر بودن تشعشعات این آنتنا ارائه نشده و در کل تا این لحظه کسی نتونسته ثابت کنه که بالاخره واقعا این تشعشعات برای انسان مشکل‌زاس یا نه. اما همچنان روی این موضوع تاکید می‌شه که تاثیر آنتن‌های BTS به قدرت اونا و اندازه فاصله فرد با آنتن بستگی داره.

با همه این توصیفات بیاید فرض کنیم که نظریه‌های مطرح شده توسط مخالفان استفاده از تلفن همراه مورد تائید قرار بگیره. اون‌طوری ما ناچار می‌شیم که یا تلفن همراه را به طور کل کنار بذاریم، که با شرایط فعلی تقریبا غیرممکنه و یا حداقل یه‌سری نکات رو برای کم کردن مضرات اونا رعایت کنیم.

  1. اولین چیزی که همه کارشناسا، چه موافق و چه مخالفا روی اون تاکید دارن، کم کردن زمان مکالمه با تلفن‌همراهه. بنابراین کافیه که استفاده از تلفن همراه رو کاهش بدیم و تا وقتی می‌تونیم از تلفن‌های معمولی و ترجیحا سیم‌دار استفاده کنیم، بی‌خود و بی‌جهت سراغ موبایل‌مون نریم و حرف زدن با اون رو یه تفریح ندونیم.
  2. راه دیگه‌ای که توصیه می‌شه استفاده از لوازم جانبی مثل هندزفری به جای صحبت مستقیم با تلفن همراهه. پس اگه رعایت نکته قبلی یعنی کم کردن زمان استفاده از موبایل برای شما سخت غیرقابل انجامه، حداقل می‌تونید گوشی‌تون را هنگام مکالمه هر چقدر که می‌تونید از خودتون دورتر بگیرید و برای انجام این کار از وسائل جانبی مثل هندزفری استفاده کنید.
  3. یه موضوع دیگه که محققا روی اون تاکید دارن، عدم استفاده از تلفن همراه در اماکن خاصه. گرچه باز هم تاکید می‌کنیم که هنوز مضرات تلفن همراه به هر دلیلی تائید نشده، اما با توجه به نوع این تشعشات، استفاده از تلفن همراه در مکانای سربسته و همچنین در فضای اتومبیل که اتاقک فلزی داره توصیه نمی‌شه. ضمنا عدم استفاده از تلفن همراه در هنگام کار با رایانه و هنگام روشن بودن مایکروویو در آشپزخانه هم از جمله مواردیه که بعضی از موسسه‌های تحقیقاتی به اونا اشاره کردن. همچنین محققا روی این نکته تاکید زیادی دارن که نه تنها بچه‌های زیر 12 سال، خانم‌های باردار و افراد سالخورده از تلفن همراه استفاده نکنن، که بعضا از کاربرای تلفن‌همراه می‌خوان در محیطی که این دسته از افراد حضور دارن هم با تلفن همراه‌شون صحبت نکنن.
  4. مورد دیگه‌ای که نه‌تنها کارشناسا بلکه شرکتای سازنده موبایل‌ هم به اون اشاره می‌کنن، استفاده نکردن از گوشی‌های دوسیم‌کارته چینیه. چون این گوشی‌ها استاندارد درست و درمونی ندارند و به علت استفاده از دو سیم‌کارت همزمان، دو برابر حد معمول اشعه ساطع می‌کنن. در برنامه‌های بعد بیشتر راجع به این موضوع و معایب خرید گوشی‌های تقلبی صحبت خواهیم کرد.
  5. نکته آخر و پنجم هم کمتر کردن زمان حمل تلفن همراهه. چون به هر حال نزدیک بودن وسیله‌ای بدن که همواره در حال تبادل امواج و تشعشعاته، می‌تونه مشکل‌ساز باشه. مخالفای استفاده از تلفن همراه روی این نکته تاکید دارند که مردای سال‌های اینده به دلیل حمل تلفن همراه در جیب یا کمربندشون در آینده از مشکلاتی مثل ناباروری رنج خواهند برد. پس بهتره حداقل وقتی در جائی ثابت هستیم گوشی‌مون رو کمی دورتر از خودمون قرار بدیم. همچنین به‌ هیچ وجه در هنگام خواب، اون رو کنار بالشت نذاریم.

به هر حال نه می‌شه از تعداد بیماری‌ها و استدلال مخالفا گذشت و نه می‌شه اونا رو باور کرد. چون مدرکی در اختیار نیست. با این وجود فقط یه حرف باقی می‌مونه و اون اینکه یکی از مخالفا حرف عجیبی زده و گفته که اگه تلفن همراه ضرر نداره پس چرا بالای هیچکدوم از آنتن‌های بی.تی.اس پرنده‌ای لونه نکرده!؟. پس بین این همه تضاد و اختلاف به نظر بهترین کار همون داشتن تعادل در استفاده از این وسیله‌ و رعایت نکته‌های ایمنی‌ایه که گفتیم.


برچسب‌ها: موبایل سرطان‌زاس یا نه,

تاريخ : پنج شنبه 28 آذر 1392 | 13:34 | نویسنده : sara

مشکل عجیب آیفون ۵ سفید

 

مشکل عجیب آیفون ۵ سفید:این روزها پشت سر هم ایرادهای آیفون ۵ یکی پس از دیگری رو می شوند. بعد از از اینکه اخباری در مورد عملکرد ضعیف سرویس نقشه آی او اس و همچنین نارضایتی کاربران از خراشیدگی قاب آیفون جدیدشان نوشتیم، حالا مشکل جدید دیگری پیدا شده است: رخنه نور. طبق گفته تعدادی از خریداران آیفون ۵ سفید، بین شیشه نمایشگر و آنتن آلومینیومی مقدار بسیار کمی نور از داخل گوشی بیرون می زند. مشخص نیست که آیا این مشکل فقط در تعدادی از مدل های آیفون ۵ وجود دارد یا اینکه همه مدل های آن چنین مشکلی دارند.



این رخنه نور فقط وقتی قابل مشاهده است که آیفون ۵ را در زیر نور کم یا یک فضای کاملا تاریک قرار دهید.

برخی از کاربرانی که مشکل مدل خود را به اپل استور گزارش داده بودند، یک گوشی جدید تحویل گرفتند ولی جالب اینجاست که یکی از خریداران می گوید که آیفون ۵ جدیدی که به او دادند باز هم همان مشکل قبلی را داشت!


برچسب‌ها: مشکل عجیب آیفون ۵ سفید,

تاريخ : پنج شنبه 28 آذر 1392 | 13:34 | نویسنده : sara

پرونده ویژه NFC منتشر شد!

 

NFC (سرنام Near Frield Communication) موضوع یکی از پرونده‌های ویژه شماره ۱۲۴ ماهنامه شبکه است که تلاش شده هم از جنبه فنی و هم از جنبه کارکرد، مزیت‌ها و کاستی‌های آن مورد بررسی قرار گیرد.



شاید زمانی که بسیاری از شرکت‌های اروپایی و به‌ویژه امریکایی بیشتر بر افزایش امکانات دوربرد، پیچیده و پرهزینه شبکه‌ها و تجهیزات موبایل خود تمرکز کرده‌ بودند، شرکت‌های خاور دور به این فکر می‌کردند که چطور می‌‌توانند از تلفن‌های همراه در مواردی به ظاهر ساده، اما مفید نیز بهره ببرند، زیرا گاهی توجه به راهکارهای پیچیده و کلان، باعث می‌شود تا موارد ساده‌ اما با اهمیت از دیده‌ها پنهان بمانند. و این‌گونه شد که فناوری NFC که از مدت‌ها پیش نقش دستیار اطلاعاتی و خدماتی شهروندان را برای  برخی از کشورهای مشرق زمین بازی می‌کرد برای مردم مغرب زمین در حکم یک سرویس تقریباً جدید ظاهر شد؛ آن‌قدر جدید که به عنوان مثال تا چندی پیش هنوز مشخص نبود که آیا تا پیش از آغاز بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن طرح استفاده از NFC عملیاتی خواهد شد یا خیر.
NFC  (سرنام Near Frield Communication) موضوع یکی از پرونده‌های ویژه شماره ۱۲۴ ماهنامه شبکه است که تلاش شده هم از جنبه فنی و هم از جنبه کارکرد، مزیت‌ها و کاستی‌های آن مورد بررسی قرار گیرد. ایده و اساس کار این فناوری ساده‌است، اما کاربردهای آن به قدری جالب و مفید است که درشگفت می‌مانیم چرا تاکنون چنان که باید، جدی‌گرفته نشده‌است. تصور این موضوع ‌که با گرفتن گوشی همراه جلوی تابلوی تبلیغاتی یک کالا یا سرویس فرضی، همه آن اطلاعاتی که برای دریافت آن‌ها باید با یکی از نمایندگی‌های شرکت مربوطه تماس می‌گرفتیم، به سادگی و به‌سرعت روی گوشی‌مان دانلود می‌شوند، هیجان‌انگیز است. این فناوری که شکلی تکامل‌یافته‌تر از RFID است می‌تواند چشم‌اندازهایی نو را در عرصه پرداخت‌های الکترونیک، امنیت فیزیکی-الکترونیکی، آگهی و تبلیغات و مواردی از این قبیل، فرارویمان بگذارد.

پرونده ویژه پیش‌رو با عنوان «NFC، گامی بلند در برد کوتاه» شامل ۳ مقاله است که در آن این فناوری را از جنبه‌های مختلفی نظیر فناوری، کاربردها، تلاش‌های گوگل در این زمینه و…  بررسی کرده‌ایم.‌ ابتدا مقاله اول با عنوان «NFC، ارتباطی نوین با برد کوتاه» به قلم آقای علی حسینی ، برگرفته از مطلبی است که توسط دن نوسوویتز در سایت پاپیولار‌ساینس منتشر شده و به شرح مفهوم فناوری NFC پرداخته است.  «حالا،  وقت نمایش NFC  است» عنوان مقاله دوم است که از دیدگاهی عمیق تر ماهیت NFC، نحوه کار و استفاده از آن را مورد بررسی قرار می دهد. در انتها و در مقاله «کیف پول‌، پَر!» به معرفی سرویس جدید گوگل در زمینه پرداخت الکترونیک توسط موبایل با نام Google Wallet می پردازد.


برچسب‌ها: پرونده ویژه NFC منتشر شد!,

تاريخ : پنج شنبه 28 آذر 1392 | 13:32 | نویسنده : sara

نسل های مختلف تلفن همراه

 

 در سوم آوریل سال ۱۹۷۳ مارتین کوپر، مدیر و محقق شرکت موتورلا برای ایجاد ارتباط بی‌سیم بین انسان‌ها دستگاهی به نام ‘Cell phone’ را اختراع کرد. حال چندین سال از آن زمان می‌گذرد و تلفن همراه بطور جدی وارد زندگی اکثریت مردم دنیا شده، به گونه‌ای که به عنوان یکی از لوازم ضروری در طول روز مورد استفاده قرار می‌گیرد و نبود آن در دنیای کنونی تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد.

یکی از موارد قابل توجه در استفاده از تلفن همراه نسل‌های مختلف آن بوده که در هر دوره نسبت به دوره قبل پیشرفت‌هایی داشته است. وقتی صحبت از نسل‌های مختلف موبایلاست،حرف G که از ابتدای کلمه Generation به معنای نسل انتخاب شده، به کار برده می‌شود. بطور مثال وقتی کسی از شبکه ۴G صحبت می‌کند منظور یک شبکه بی‌سیم بر اساس فناوری نسل چهارم است. حال با هم به بررسی این نسل‌ها می‌پردازیم :

598741_xh4e1MFm

 

۰G

0G به فناوری ارتباط موبایل پیش از ارایه تلفن‌های همراه، یعنی تلفن‌ رادیویی که در برخی از ماشین‌ها تعبیه شده بود، اشاره دارد. یکی از این فناوری‌ها، ARP (Autoradiopuhelin) است که در سال ۱۹۷۱ در فنلاند به عنوان اولین شبکه تلفن همراه اجتماعی و عمومی شروع به کار کرد.

Mobile-info-264x300

۱G

1G (یا ۱-G) خلاصه عبارت “فناوری تلفن بی‌سیم نسل اول” است که در دهه هشتاد با معرفی فناوری‌های AMPS در آمریکا و ترکیب TACS و NMT در اروپا آغاز شد.

 اولین نسل سرویس‌ برای سلفون‌ها، سرویس آنالوگ بود که تنها برای انتقال صوت طراحی شده و برای SMS و سایر سرویس‌ها در نظر گرفته نشده بود و براساس تعویض مدار (Circuit Switching) عمل می‌کرد. در این نسل به محض آنکه یک تماس برقرار شود، اتصالی برای شما آغاز می‌شود و این ارتباط تا زمانی‌که شما تماس را قطع کنید ادامه پیدا می‌کند. در نتیجه صورت حساب شما صرف نظر از اینکه چقدر مکالمه اتفاق افتاده است، برای مدت زمان مکالمه محاسبه می‌شود. این سرویس با کیفیت پایین، تجهیزات گران و در بسیاری از موارد با کیفیت نه چندان مناسب ارایه می‌شد.

از پروتکل‌های نسل اول می‌توان به Mobitex ،Hicap ،AMPS/TACS/ETACS ،NMT و Data TAC اشاره کرد.

cellphone_full

۲G

2G (یا ۲-G) خلاصه عبارت “فناوری تلفن بی‌سیم نسل دوم” است. در اوایل دهه نود اولین شبکه‌های سلولی دیجیتال به وجود آمد که مزایای قابل توجه بسیاری نسبت به شبکه‌های آنالوگ داشت. در واقع جابه‌جایی از نسل اول به دوم، جابه‌جایی از آنالوگ به دیجیتال بود. این تغییر امکان ذخیره‌سازی، کپی، رمزگذاری و فشرده‌سازی داده‌ها و اجازه انتقال اطلاعات بدون خطر از دست رفتن آن‌ها و نیز اصلاح خطا را فراهم می‌کرد. به علاوه، در این شبکه‌ها امنیت ارتقا یافته، کیفیت صدا و ظرفیت کلی نیز افزایش یافته بود. همان‌گونه که گفته شد در نسل دوم انتقال صوت به‌صورت دیجیتال انجام می‌گرفت و در مجموع توانست بسیاری از معایب نسل اول را برطرف کند.

این فناوری سرویس‌های داده سلولی بی‌سیم، سرویس‌هایی مانند دسترسی به اینترنت با سرعت ۴/۱۴ کیلوبیت بر ثانیه (تئوری) و ۶/۹ تا ۲/۱۹ کیلوبیت بر ثانیه (واقعی) را فراهم می‌کرد. نسل دوم مانند گذشته دارای سیستم تعویض مدار بود و شما همچنان برای مدت زمان مکالمه هزینه پرداخت می‌کردید در نتیجه این روش مطلوب و مقرون به صرفه‌ای برای انتقال داده نبود.

فناوری نسل دوم را با توجه به نوع ترکیب استفاده شده، می‌توان به دو استاندارد کلیTDMA-based  و CDMA-based تقسیم کرد، البته از استاندارد‌های نسل دوم می‌توان مواردی چون GSM ،CSD ،CDMAOne ،D-AMPS ،CDPD ،iDEN ،PDC و PHS را بر شمرد.

۲٫۵G

2.5G را می‌توان گامی بین دو فناوری بی‌سیم ۲G و ۳G در نظر گرفت. در واقع عبارت “نسل دو و نیم” برای توصیف سیستم‌های نسل دومی که یک دامنه “تعویض بسته (Packet Switching)” به همراه دامنه “تعویض مدار (Circuit Switching)” را انجام می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با در نظر گرفتن این موضوع که از روش پوشش شکاف‌های زمانی برای سرویس‌های داده تعویض مدار (HSCSD) استفاده می‌شود، فراهم کردن خدمات سریع‌تر ضروری نیست. این نسل تنها برای اهداف بازرگانی ایجاد شد و در حال حاضر در بسیاری از کشورها در دسترس است. از استاندارد‌های این نسل می‌توان به HSCSD ،GPRS ،EDGE/EGPRST ،CDMA2000 و WiDEN اشاره کرد.

images

۳G

3G (یا ۳-G) خلاصه عبارت “فناوری تلفن بی‌سیم نسل سوم” است. سرویس‌هایی که وابسته به نسل سوم می‌باشند توانایی‌ انتقال داده‌های صوتی (تماس تلفنی) و داده‌های غیر صوتی (مانند دانلود اطلاعات، جابه‌جایی نامه‌های الکترونیک و پیغام‌های فوری) را دارا هستند. تحول اساسی و بزرگ در نسل‌های مختلف موبایل در همین نسل اتفاق افتاد و از این نسل شروع شد. در واقع جابه‌جایی از نسل دوم به سوم انقلابی دیگر است که از سیستم تعویض بسته‌ها (Packet Switching) به جای تعویض مدار (Circuit switching) استفاده می‌کند.

برای مصرف کننده، فناوری تعویض بسته‌ها دارای دو مزیت است. اول آن‌که کالایی که فروخته می‌شود بسته‌ها هستند نه مدت زمان ارتباط، در نتیجه مدل هزینه بر اساس داده‌ها طراحی شده است. به طور مثال ارسال یک مگابایت اطلاعات ممکن است هزینه‌ای برابر با ۶ تا ۷ دلار (این هزینه بر اساس تعرفه‌های اپراتور هر کشور تعیین می‌شود) داشته باشد. البته با در نظر گرفتن این موضوع که هر بسته به مقدار ناچیزی اطلاعات (سربار) برای کنترل و هدایت هر بسته احتیاج دارد. در نتیجه اطلاعات حقیقی ارسال شده کمتر از یک مگابایت خواهد بود.

f5b44f15-679c-4bd8-9ca6-52d551335fe7

مزیت دوم را باید فعال بودن اینترنت به شمار آورد که در آن احتیاج به اتصال به اینترنت و قطع ارتباط نبوده و ارتباط همیشه برقرار است.

از مزایای دیگری که باید برشمرده شود، افزایش سرعت ارتباط است که در حالت تئوری حداکثر ۱۱۵ کیلو بیت بر ثانیه اعلام شده است اما سرعت حقیقی آن ۵۶ کیلو بیت بر ثانیه می‌باشد.

92623552404085922820

فناوری ۳G که پاسخی به نیازهای ارتباطات راه دور بین‌المللی بود و در اصل گمان می‌شد که تنها استانداردی یکپارچه و جهانی باشد اما در عمل به سه گروه تقسیم شد:

UMTS ( W-CDMA)

این فناوری بر مبنای W-CDMA بود و در برخی از کشورهای اروپای مرکزی که از GSM استفاده می‌کردند ترجیح داده شد. UTMS به وسیله سازمان ۳GPP که مسئول استانداردهای GSM ،GPRS و EDGE نیز بود اداره می‌شد.

CDMA2000

یکی دیگر از استانداردهای مهم نسل سوم بوده که از توسعه CDMA به وجود آمده است.

TD-SCDMA

این استاندارد یکی دیگر از استانداردهای فناوری نسل سوم بوده که کمتر شناخته شده است و در جمهوری چین توسط شرکت‌های Datang و Siemens توسعه داده شد.

۴G

4G (یا ۴-G) خلاصه عبارت “فناوری تلفن بی‌سیم نسل چهارم” است و دو ایده متفاوت که با یکدیگر همپوشانی دارند را توصیف می‌کند. نسل چهارم تلفن‌های همراه در سال ۲۰۰۸ ارائه شد و دسترسی بی‌سیم متحرک، با سرعت بسیار بالای انتقال داده از ۱۰ مگابیت‌ بر ثانیه به بالا را مهیا کرده و همچنین ظرفیت شبکه بسیار افزایش یافته و از داده‌های چند رسانه‌ای حمایت می‌کند. به گونه‌ای که مشاهده برنامه‌های تلویزیونی با آن به راحتی امکان پذیر است. در این نسل انتقال صدا، تصویر و داده بر مبنای آدرس IP صورت می‌گیرد. از استاندارد‌های این نسل می‌توان E-UTRA و WiMAX-Advanced را نام برد.

4gG

مشخصات و ویژگی‎ ‎های نسل چهارم:‏

‏۱-سرعت بالا: سیستم‌های ‏G‏۴ باید سرعت پیک بیش از ‏Mb/s‏۱۰۰ را در حالت ساکن  و میانگین ‏Mb/s‏۲۰ را در حال ‏حرکت ارائه دهند.‏

‏۲- ظرفیت بالای شبکه: ظرفیت شبکه باید حداقل ۱۰ ‏برابر بیشتر از سیستم‌های ‏G‏۳ باشد. که این مقدار زمان ‏Download‏ یک فایل ‏M byte‏۱۰ را در سیستم های ‏G‏۴ به ۱ ‏ثانیه کاهش می‌دهد که این زمان در سیستم‌های ‏G‏۳ معادل ‏‏۲۰۰ ثانیه برآورد شده است. از طرف دیگر قابلیت ‏ارائه ویدئو با کیفیت بالا به تلفن‌ها و تجربة واقعیت ‏مجازی در صفحات نمایش گوشی ها را نیز ارائه می‌کند.‏

‏۳- فراگشت سریع و بی سیم بین شبکه‌های مختلف: ‏شبکه‌های بی‌سیم ‏G‏۴ باید از جابجایی عمومی بین شبکه‌های ‏موبایل و شبکه‌های بی‌سیم مختلف پشتیبانی  کنند.‏

‏۴- پشتیبانی از چند رسانه‌های نسل جدید: شبکة ‏G‏۴ باید قادر به پشتیبانی از مقدار زیاد دیتای ‏انتقالی با سرعت بالا و با هزینة پایین‌تر از هزینه‌های ‏معمول باشد. ‏

 

۵G

همانطور که تلفن های هوشمند در حال پیشرفت هستند، شبکه های ارتباطی آنها نیز پیشرفت می کند. در حالی که نسل چهارم شبکه تلفن همراه (۴G) در کشورهای مختلف دنیا در حال فراگیر شدن است، زمان کار روی نسل بعدی فرا رسیده و به نظر می رسد که بریتانیا قصد دارد در این مسیر جزو پیشگامان باشد.

آنها یک مرکز تحقیق و توسعه برای نسل پنجم شبکه تلفن های همراه (۵G) راه اندازی کرده و بودجه ای ۵۶ میلیون دلاری برای آن اختصاص داده اند. حدود ۱۹ میلیون دلار از این بودجه توسط دولت تامین می شود و بقیه آن توسط شرکت های همکار این مرکز یعنی هووایی، سامسونگ، تلفونیکا، فوجیتسو و رود-شوارز تامین خواهد شد.

قرار است این مرکز محلی برای تحقیق و توسعه نسل پنجم شبکه همراه برای تلفن های هوشمند باشد و آنها می خواهند که فراتر از آمار و ارقام فعلی عمل کنند. گفته می شود نخستین آزمایش های عملی شبکه ۵G در پایان سال ۲۰۱۳ انجام خواهد شد و این پتانسیل را دارد که طی ۱۰ سال آینده به شبکه ای فراگیر و کاربردی بدل شود.

قرار است در دانشگاه Surrey محلی به وسعت ۵ کیلومتر مربع برای تست و توسعه این شبکه اختصاص پیدا کند. اینجا یک زمین بازی برای شرکت های سازنده تلفن همراه خواهد بود و آنها این امکان را خواهند داشت تا به این مرکز بیایند و دستگاه های خودشان را برای شبکه نسل پنجم آزمایش کنند.

1007594

هر کدام از دکل های مخابراتی نسل پنجم، پهنای باندی تا ۱۰ گیگابیت خواهند داشت و در این حالت هر کدام از تلفن های هوشمند قادر خواهند بود که اینترنتی با سرعت ۲۰۰ مگابیت در ثانیه داشته باشند. هر چند فعلا این اعداد روی کاغذ هستند و باید ببینیم در عمل شاهد چه عملکردی خواهیم بود.

کافی است به ۱۰ سال آینده و اینترنت ۲۰۰ مگابیتی روی تلفن همراه فکر کنید تا تحول بزرگ در مسیر را بهتر ببینید.


برچسب‌ها: نسل های مختلف تلفن همراه,

تاريخ : پنج شنبه 28 آذر 1392 | 13:30 | نویسنده : sara

ترکیب USB 3.0 و کارت شبکه در KANEX DUALROLE

 

همانطور که احتمالاً مطلع هستید، اپل پورت Ethernet  را از  Macbook Air و  Macbook Pro with  Retina Display خودش حذف کرده است. اگرچه شما می توانید یک کارت شبکه USB اضافه کنید، ولی طبیعتاً یکی از پورتهای “ارزشمند” را اشغال خواهد کرد. DualRole  محصول Kanex می تواند همان راهکار عالی مورد نظر شما باشد، چرا که یک Gigabit Ethernet را بدون برداشتن پورت USB در اختیارتان قرار می دهد، و در عوض دو پورت دیگر به آن می افزاید.

Kanex-DualRole-combines-USB-3.0-Hub-and-Ethernet-Adapter

DualRole دو در یک، آنگونه که از نامش پیداست، دو کار را انجام می دهد. این ابزار، هاب USB 3.0 را با یک کارت شبکه USB ترکیب می کند؛ و یک پورت یو اس بی Macbook Air/Macbook Pro Retina شما را به سه پورت USB برای اتصال لوازم جانبی بیشتر، و یک پورت Gigabit Ethernet برای اتصال شبکه سیمی، تبدیل می کند. پورتهای USB 3.0 با USB 2.0 هم تطبیق دارند، و پورت Ethernet از Wake-on-LAN، تشخیص تقاطع جفت به هم پیچیده و خوداصلاحی و همچنین Full-duplex باHalf -duplex با کارکرد backpressure پشتیبانی می کند.

Kanex DualRole برق مورد نیاز خود را از USB تأمین می کند، ولی کاربران می توانند یک آداپتور برق اختیاری را مورد استفاده قرار دهند تا برق بیشتری برای پورتهای USB 3.0 تأمین شود. قیمت این ابزار ۶۹ دلار است.
Kanex-DualRole-combines-USB-3.0-Hub-and-Ethernet-Adapter-in-use


برچسب‌ها: ترکیب USB 3, 0 و کارت شبکه در KANEX DUALROLE,

تاريخ : پنج شنبه 28 آذر 1392 | 13:29 | نویسنده : sara

سیسکو شرکت مدیریت ابری ‏Meraki‏ را تصاحب می‌کند!

سیسکو شرکت مدیریت ابری ‏Meraki‏ را تصاحب می‌کند!, ۱۰٫۰ out of 10 based on 1 rating

Rating: 10.0/10 (1 vote cast)

سیسکو طی قراردادی ‏‎۱,۲‎‏ میلیارد دلاری شرکت ‏Meraki، از پیشتازان ‏سرویس‌های مدیریت ابری شبکه، را تصاحب می‌کند. یکی از محصولات عمده و جالب‌توجه ‏Meraki‏ فناوری‌‌ ویژه‌ای است که شبکه‌های محلی یا ‏LAN‏ بی‌سیم را از طریق زیرساخت‌ها و ‏سرویس‌های ابری مدیریت می‌کند.



سیسکو با این خرید می‌تواند راه‌کارهای نرم‌افزاری خود را گسترش دهد، مدیریت شبکه را برای مشتریانش ساده‌تر کند و بر قابلیت‌ خدمات موبایل یا سیار بیافزاید. این شرکت همچنین قصد دارد تا از فناوری Meraki برای توسعه شبکه‌های امن و مدیریت‌شونده کلاود برای مراکز متوسط سود ببرد؛ یعنی مراکزی که شبکه‌های خود را از طریق سرویس‌های ابری مدیریت می‌کنند.
گفتنی است Meraki در سال ۲۰۰۸ توسط سه دانشجوی دکتری انستیتوی فناوری ماسچوست (MIT) تاسیس شد و با عملی شدن قرار داد اخیر، این شرکت در قالب زیرمجموعه جدیدی موسوم به Cloud Networking Group در سیسکو کار خود را ادامه خواد داد. موسسان Meraki نیز قصد دارند همچنان مدیریت این بخش را در دست داشته‌باشند و به هدف خود مبنی بر کسب درآمد سالانه یک میلیارد دلاری برای شرکت نائل آیند.
Meraki مشتریان از Wi-Fi، تعویض، امنیت، و مدیریت دستگاه تلفن همراه است که مرکزی از ابر مدیریت ارائه می دهد. این است که برای ارائه یکی از بزرگترین شبکه هایش بی سیم برای کاربران نقطه داغ به طور منظم و برای اینکه اولین بار است که به ارمغان آورد Wireless-N را به خارج از منزل شناخته شده است.

سیسکو گفت که آن را می خواستم برای به دست آوردن Meraki به این دلیل که صنعت IT است به طور فزاینده ای به سمت در حال حرکت “ابر تلفن همراه عصر.” با اضافه کردن Meraki از Wi-Fi و ابر شبکه می دانم که چگونه به ارائه نرم افزار متمرکز بر سیسکو، این شرکت معتقد است که قادر خواهد بود به سادگی آن را برای مشتریان خود به وجود آورد. عملیات سیسکو همچنین با اشاره به پاداش ممکن است از ایجاد فرصت های درآمد جدید با شرکای دیگر آن است.

خرید برنامه ریزی شده است که در سه ماهه دوم سال مالی سیسکو در سال ۲۰۱۳ بسته شده است. با توجه به TechCrunch، Meraki ادامه خواهد داد را به کار گیرند تا حدی که آن را همواره هنگامی که کسب کامل است.

سیسکو قدردانی روشی که در آن در حال توسعه محصولات نوآورانه: با تمرکز بر مشتریان خود و به سرعت سعی ایده های جدید در هر دو نرم افزار و سخت افزار،” Meraki CEO Sanjit Biswas نوشت: در نامه ای به کارکنان خود را در مورد کسب، با توجه به TechCrunch است. آنها می خواهم برای دیدن ادامه به انتشار ویژگی های جدید و محصولات در سال های پیش رو، و امیدوارم “cloudify دیگر محصولات سیسکو مورد توجه قرار گیرد.


برچسب‌ها: سیسکو شرکت مدیریت ابری ‏Meraki‏ را تصاحب می‌کند!,

تاريخ : پنج شنبه 28 آذر 1392 | 13:26 | نویسنده : sara

مشکلات شبکه را برطرف کنید

 

وقتی می‌گوییم شبکه مشکل دارد، یعنی یک بخش از شبکه قطع شده و میان دو دستگاه ارتباط برقرار نمی‌شود. این مشکل می‌تواند در روتر بی‌سیم یا مودم ADSL اینترنت یا هر دستگاه دیگر متصل به شبکه وجود داشته باشد…



وقتی می‌گوییم شبکه مشکل دارد، یعنی یک بخش از شبکه قطع شده و میان دو دستگاه ارتباط برقرار نمی‌شود. این مشکل می‌تواند در روتر بی‌سیم یا مودم ADSL اینترنت یا هر دستگاه دیگر متصل به شبکه وجود داشته باشد. اگر‌چه بیشتر مشکلات شبکه به نوع ارتباط و آدرس IP و تنظیمات نادرست مربوط است، اما در ادامه مهم‌ترین مشکلاتی را که ممکن است در یک شبکه خانگی وجود داشته باشد، بررسی می‌کنیم و برای آن‌ها راهکار ارائه می‌دهیم.

 مشکل: شبکه کابلی و شبکه بی‌سیم کار نمی‌کنند!
راه‌حل: هر زمان که متوجه شدید شبکه کار نمی‌کند، به سراغ‌ کابل‌های اترنت بروید و اتصال آن‌ها را بررسی کنید. گاهی وقت‌ها حرکت‌دادن روتر یا نوت‌بوک یا ضربه پای شما به کیس باعث می‌شود که کابل اترنت از سوکت جدا شده و شبکه قطع شود. مثال دیگر خارج شدن سوکت کابل تلفن از روتر یا پریز تلفن است که باعث قطع شدن اینترنت می‌شود. اگر تمام کابل‌ها مشکلی نداشتند، به سراغ شکستگی یا پیچ‌خوردن یا زخمی‌شدن کابل‌ها بروید (شکل‌۱). یکی دیگر از دلایل مهم قطعی شبکه‌ها، به  آسیب‌دیدن  کابل‌ها مربوط است. در مرحله بعدی، سعی کنید روتر یا مودم را از نو راه‌اندازی کنید یا چند دقیقه‌ای خاموش‌ و دوباره‌روشن کنید. مطمئن شوید اتصال‌هایی که برای شبکه ساخته‌اید روی ویندوز یا هر سیستم‌عامل دیگر هنوز برقرار هستند و کار می‌کنند و رمز عبورها و اطلاعات اتصال به اینترنت یا شبکه را اشتباه وارد ‌نکرده‌اید. تنظیمات شبکه را دوباره بررسی‌کنید. گاهی وقت‌ها نیز مشکل از سیستم‌عامل است و باید یک بار آن را از نو راه‌اندازی کنید. بررسی آدرس IPها و این‌که شبکه شما با DHCP آدرس‌دهی می‌شود یا تنظیم آن دستی است، می‌تواند گزینه دیگر احتمالی برای قطعی شبکه باشد.

شکل ۱- خمیدگی یا شکستن کابل شبکه می‌تواند به قطع شدن شبکه منجر شود.

 

مشکل: در حالی که روتر از زمین و دیوار فاصله دارد و در وسط اتاق نصب شده است، در برخی از مناطق سیگنال‌های شبکه بی‌سیم بسیار قوی هستند و در برخی مناطق دیگر بسیار ضعیف  ظاهر می‌شوند.
راه‌حل: سیگنال‌های یک روتر به شدت به عوامل محیطی وابسته هستند و از دستگاه‌ها یا شبکه‌های دیگر تأثیر می‌گیرند. برای نمونه، اگر شما روتر بی‌سیم خود را روی یک کانال شلوغ تنظیم کرده باشید، به یقین با افت سرعت و ضعیف‌بودن سیگنال‌ها در برخی مناطق روبه‌رو می‌شوید. در بخش «فناوری شبکه» شماره ۱۲۷ ماهنامه‌شبکه آموزش دادیم که چگونه با استفاده از نرم‌افزار inSSIDer تشخیص دهیم که آیا لازم است کانال ارتباطی روتر را عوض کنیم یا خیر؟ این مقاله را مطالعه کنید و اگر نیاز بود، تنظیمات روتر را عوض کنید.
نزدیک‌بودن روتر به دستگاه تلفن بی‌سیم،  مایکروفر،  دستگاه‌های‌گیرنده امواج مانند تلویزیون و رادیو و دستگاه‌هایی که از بلوتوث استفاده می‌کنند نیز روی سیگنال‌ها تأثیرگذار است. جنس ساختمان نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار است. زیرا ممکن است در دیوار ساختمان از موادی استفاده شده باشد که مانع عبور سیگنال‌ها شود. نزدیکی به پنجره یا هر محیطی که محل عبور جریان‌های هوا است نیز روی کاهش قدرت سیگنال‌ها تأثیرگذار است. اگر از قدرت سیگنال‌های روتر خود راضی نیستید، به دنبال دلایل آن بگردید و سعی کنید با جابه‌جا کردن روتر یا دستگاه‌های دیگر علت آن را بیابید.
این نکته را نیز در نظر بگیرید که محدوده پوشش‌دهی مؤثر برای روتر‌های بی‌سیم حتی در انواع دو بانده و با استفاده از باند فرکانسی ۵ گیگاهرتز حداکثر پنجاه متر مربع است و در محدوده‌ای فراتر از آن نباید انتظار آنتن‌‌دهی قوی و مؤثری داشته باشید.

 مشکل: یکی از کامپیوترهای متصل به شبکه به طور مرتب قطع و وصل می‌شود و اتصال ثابتی به شبکه و اینترنت ندارد.
راه‌حل: اگر تنظیمات و اتصالات شبکه درست باشند، در این مواقع ممکن است ویندوز یا کارت شبکه ایراد پیدا کرده باشد. یکی از راه‌حل‌های موجود می‌تواند نصب دستی کارت شبکه باشد. روش دیگر، استفاده از ابزارهای خود ویندوز است. ویندوز یک ابزار عیب‌یابی به نام Troubleshoot Problems دارد که می‌تواند تنظیمات شبکه و کارت شبکه را از نو انجام داده و عیب‌ها را بر طرف کند. این ابزار به‌طور کامل نمی‌تواند هر نوع مشکل شبکه را پیدا کرده و برطرف کند، اما می‌توان به عنوان یک ابزار دم دستی از آن استفاده کرد (شکل ۲). هنگامی که شبکه قطع می‌شود، روی آیکون شبکه و علامت قرمز رنگ کلیک کنید و Next را بزنید تا این ابزار شروع به اسکن سیستم برای مشکل کند و در صورت امکان عیب را برطرف کند. در این صورت این ابزار گزارش خواهد داد که مشکل برطرف شده است اما اگر مشکلی یافت نشود، پیغام می‌دهد که موردی یافت نشد. راه‌حل بعدی برای این مشکل تنظیم دوباره آدرس IP کامپیوتر و گرفتن آدرس جدید است. زیرا ممکن است دستگاه دیگری در شبکه به طور همزمان از آدرس IP   این کامپیوتر استفاده ‌کند و در نتیجه به طور مرتب تداخل آدرس ایجاد می‌شود. از مسیرStart Menu> Applications>Accessories> Command Prompt ترمینال خط فرمان ویندوز را پیدا کنید. روی آن راست کلیک کرده و گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید تا دستورات در وضعیت مدیر سیستم اجرا شوند.

شکل ۲- ابزار Network Diagnostic ویندوز ۷ می‌تواند برخی از مشکلات نرم‌افزاری شبکه را برطرف کند.
دستور ipconfig /release را برای مشاهده آدرس IP فعلی شبکه اجرا کنید. اگر نتیجه هیچ آدرس IP را نشان نداد، به معنی یافتن مشکل است و این‌که کامپیوتر نمی‌تواند از شبکه آدرس بگیرد. با دستور ipconfig /renew می‌توانید یک آدرس IP جدید از سرویس DHCP دریافت کرده یا آدرس IP  دلخواه و جدید به صورت دستی وارد کنید. اگر مشکل از تداخل آدرس IP در شبکه باشد، با این دستورات باید برطرف شود (شکل ۳).

شکل ۳- گاهی وقت‌ها می‌توان با دستورات خط فرمان بسیار ساده و سریع مشکلات شبکه را برطرف کرد.

 

 مشکل: تمام کامپیوترهای شبکه به طور ناگهانی با افت شدید سرعت شبکه مواجه شدند!
راه‌حل: چند احتمال برای این مشکل وجود دارد. در ابتدا به سراغ روتر بروید و دمای آن را بررسی کنید. داغ شدن روتر یا بالا رفتن دمای اتاق بر اثر گرما باعث می‌شود که سرعت ارتباطات شبکه افت کند. اگر  توجه شدید که روتر بیش از حد داغ است یا دمای هوا گرم‌تر از دمای عادی است، برای چند دقیقه روتر را خاموش کنید و مکان آن را عوض کنید. همچنین سعی کنید، اطراف روتر دستگاه تولیدکننده گرما وجود نداشته باشد.
یک اشتباه کاربران این است که یک دستگاه NAS، یک دستگاه مودم و روتر را کنار یکدیگر روی یک میز قرار می‌دهند و در نتیجه گرمای تولید شده در این منطقه افزایش می‌یابد. احتمال دوم، تداخل امواج و پایین آمدن قدرت سیگنال‌های رادیویی در شبکه است. وجود یک پرینت سرور یا راه‌اندازی یک شبکه بی‌سیم جدید می‌تواند از جمله علل آن باشد.
اگر سرعت اینترنت کاهش یافته است، می‌توانید با ابزارهای آنلاینی مانند http://speedtest.net سرعت اینترنت را بررسی کنید و بعد با ISP که اشتراک اینترنت را فراهم کرده، تماس بگیرید (شکل‌۴). دقت کنید که برای آزمایش سرعت اینترنت باید تمامی دستگاه‌های شبکه قطع باشند و کسی از اینترنت استفاده نکند. احتمال بعدی می‌تواند به‌وجود آمدن یک مشکل در تنظیمات شبکه باشد. روتر را دوباره ریستارت کنید و تنظیماتی مانند آدرس IP، DNS، DHCP، گزینه‌های مدیریت پهنای باند و فایروال را بررسی کنید. با فعال یا غیرفعال کردن سرویس‌های اضافه‌ای که روی روتر فعال هستند مانند سرویس مالتی‌مدیا یا بازی‌های آنلاین، سعی کنید دوباره شبکه را آزمایش کنید تا بفهمید که مشکل از این سرویس‌ها ناشی شده یا خیر.

شکل ۴- سایت Speedtest یکی از ابزارهای رایگانی است که امکان سنجش وضعیت و سرعت اینترنت را فراهم می‌کند.

 

 مشکل: در شبکه یک مودم و یک روتر بی‌سیم کار می‌کنند، اما وقتی می‌خواهم یک دستگاه نقطه‌دسترسی را برای تقویت سیگنال‌های شبکه اضافه کنم، کل شبکه از کار می‌افتد و دیگر نمی‌توان به روتر متصل شد.
راه‌حل: در یک شبکه تمامی دستگاه‌ها باید از یک آدرس Subnet Mask و آدرس DNS استفاده کنند. برای نمونه، اگر روتر بی‌سیم اصلی شبکه دارای آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ با Subnet Mask برابر ۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵٫۰ است، دستگاه‌های دیگری که به شبکه متصل می‌شوند نیز باید در این محدوده کاری باشند و البته مواظب باشید که تداخل آدرس IP نیز به وجود نیاید.
نقاط‌دسترسی به طور پیش‌فرض دارای آدرس IP برابر ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ هستند. بنابراین امکان‌پذیر نیست که هم روتر و هم نقطه‌دسترسی از یک آدرس یکسان استفاده کنند و مشکل از کار افتادن شبکه به همین دلیل است. شما در ابتدا باید روتر را خاموش کنید و نقطه‌دسترسی را با یک کابل اترنت به کامپیوتر یا نوت‌بوک متصل کرده و آدرس IP آن را شبیه ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫x قرار دهید. X می‌تواند هر عددی به جز یک باشد. سپس روتر را روشن کرده و وارد شبکه کنید و نقطه‌دسترسی را از کامپیوتر جدا کرده و به محل اصلی خود ببرید و در شبکه کار بگذارید. دستگاه‌های دیگر شبکه مانند پرینت سرورها یا NASها نیز باید از این قانون پیروی کنند و همگی زیر مجموعه یک محدوده آدرس‌دهی باشند.

 

به‌روزرسانی  فرم‌ویر  روتر

گاهی اوقات دلیل بسیاری از مشکلات شبکه به فرم‌ویر قدیمی روتر مربوط است که با یک به‌روزرسانی قابل حمل است. هنگام نصب و راه‌اندازی روتر بی‌سیم و پس از آن هر دو سه ماه یک بار به سایت شرکت سازنده روتر مراجعه کرده و با جست‌وجو و رفتن به صفحه مخصوص مدل روتر، بررسی کنید که آیا نسخه جدیدی برای فرم‌ویر روتر بی‌سیم منتشر شده است یا خیر. اگر فرم‌ویر جدیدی یافتید، آن را دانلود کنید. وارد پنل تحت وب روتر شده و از بخش Update فرم‌ویر جدید را انتخاب کرده و عملیات به‌روزرسانی را انجام بدهید.

 

ریست سخت یا ۳۰-۳۰-۳۰ روتر

به طور کلی، روترها را به سه روش می‌توان ریست کرد: ریست نرم‌افزاری، ریست کوتاه و ریست سخت. ریست نرم‌افزاری با استفاده از کلید Reset در پنل تحت وب روتر صورت می‌گیرد. در این نوع ریست تنظیمات روتر از بین نخواهند رفت و فقط کل روتر ریستارت می‌شود. اگر روتر مشکل جزئی داشته باشد، این نوع ریست پیشنهاد می‌شود. اگر به پنل تحت وب دسترسی ندارید یا نمی‌توانید ریست نرم‌افزاری انجام دهید، کلید Reset روی دستگاه را که به طور معمول قرمز رنگ است، سی ثانیه فشار دهید. در این نوع ریست نیز تنظیمات روتر از بین نمی‌رود. اما در ریست سخت که همیشه آخرین راه‌حل است، تنظیمات روتر به حالت پیش‌فرض یا به اصطلاح Factory Default برمی‌گردند و دوباره باید روتر را پیکربندی کرد. برای ریست سخت یک روتر، ابتدا به مدت سی‌ثانیه کلید Reset روی دستگاه را فشار دهید. بعد آداپتور روتر را از برق جدا کرده و سی‌ثانیه منتظر بمانید. دوباره کلید Reset روی دستگاه را فشار داده و روتر را به برق متصل کنید و سی ثانیه نگه دارید. پس از رها کردن کلید Reset دستگاه باید به‌طور‌کامل ریست شده باشد. این نوع ریست کردن روتر به ریست ۳۰-۳۰-۳۰ نیز معروف است. برخی اوقات مشکلات یک روتر با چنین ریست‌هایی برطرف می‌شود.

 

مزایای اتصال با کابل

همیشه اتصال کامپیوتر دسکتاپ یا نوت‌بوک از طریق کابل به شبکه سرعت اینترنت بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای انتقال اطلاعات نیز شبکه سرعت بیشتری دارد. همچنین اتصال شما به شبکه با اطیمنان و قابلیت بیشتری همراه است و قطع و وصل شدن‌های مکرر را نخواهید داشت. یکی دیگر از مزایای اتصال با کابل سرعت بیشتر در اتصال به شبکه است و دیگر نیازی به وارد کردن رمز عبور یا طی کردن پروسه شناسایی را ندارید. کافی است کابل شبکه را به روتر متصل کنید تا سیستم وارد شبکه شود. مزیت دیگر هم امنیت بیشتری است که روی اتصال‌های کابلی وجود دارد. در سازمان‌ها بزرگ، دستگاه‌هایی که اطلاعات حساس و مهمی دارند را با کابل به شبکه متصل می‌کنند.

 

 

مزایای اتصال بی‌سیم

بزرگ‌ترین مزیت اتصال بی‌سیم به شبکه فارغ شدن از مکان و فاصله و محل قرارگیری دستگاه‌های شبکه است. می‌توانید در طبقه چهارم یا پنجم یک ساختمان باشید و به شبکه ساختمان کناری متصل شوید و از اطلاعات روی شبکه آن‌ها استفاده کنید. می‌توانید نوت‌بوک خودتان را در اتاق کار گذاشته ولی به تلویزیون متصل شده و فیلم تماشا کنید. بنابراین شما با اتصال بی‌سیم یک مشکل بزرگ به نام مسافت را حل می‌کنید.  مزیت دیگر اتصال بی‌سیم استفاده از اینترنت و شبکه در مکان‌هایی است که امکان استفاده از کابل‌های شبکه نیست. در فروشگاه‌، فرودگاه‌، مترو، ایستگاه‌های اطلاعاتی شهری، سالن‌های کنفرانس و مکان‌های عمومی دیگر استفاده از اتصال بی‌سیم بسیار راحت‌تر و مناسب‌تر از اتصال‌های کابلی است.


برچسب‌ها: مشکلات شبکه را برطرف کنید,

تاريخ : پنج شنبه 28 آذر 1392 | 13:24 | نویسنده : sara

هفت ابزار رایگان برای مدیریت شبکه‌ها

هفت ابزار رایگان برای مدیریت شبکه‌ها , ۱۰٫۰ out of 10 based on 1 rating

Rating: 10.0/10 (1 vote cast)

امروزه مبحث مدیریت شبکه‌‌ها با گسترش و پیچیده شدن هر چه بیشتر محیط‌های شبکه‌ای اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. به طوری که می‌توان گفت بدون استفاده از ابزارهای موجود، کنترل شبکه‌ها غیرممکن به نظر می‌رسد. برای مدیریت مناسب نحوه کار شبکه ابزارهای بسیاری وجود دارند که برای تهیه برخی از آن‌ها بعضاً باید بهای زیادی را بپردازیم. ولیکن در حرکتی درخور توجه، تعدادی از تهیه‌کنندگان و فروشندگان این‌گونه نرم‌افزارها، برنامه‌های خود را به صورت منبع‌باز در اختیار مشتریانشان قرار داده‌اند. نرم‌افزارهای مدیریت شبکه عمدتاً ابزارهای شبکه‌ای با ترافیک داده‌ها و وضعیت موجود در یک شبکه را با روش‌های مختلفی بررسی می‌نمایند. اگر مایلید با این نرم‌افزارهای رایگان آشنا شوید، این مقاله می‌تواند نقطه شروع مناسبی باشد تا پس از شناسایی اولیه و مراجعه به آدرس اینترنتی هر یک از این نرم‌افزارها، آن‌ها را بارگذاری نمایید و با توجه به شرایط خود از آن‌ها بهره بگیرید.

 

DHCP Probe

 

روش کار این نرم‌افزار که توسط اعضای بخش IT دانشگاه رینستون تهیه شده، به این صورت است که یک درخواست به مقصد هر سرویس‌دهنده DHCP (پروتکل کنترل داینامیک میزبان‌ها که به طور پویا به ابزارهای شبکه‌ای آدرسIP  اختصاص می‌دهد) ارسال می‌کند.

حال اگر در شبکه یک سرویس‌دهنده DHCP غیرمجاز وجود داشته باشد، به نرم‌افزار DHCP Probe پاسخ می‌دهد و این نرم‌افزار اختلا‌ل موجود در شبکه را به مدیر شبکه گزارش می‌دهد.

در واقع این برنامه سعی می‌کند سرویس‌دهنده DHCP یا Bootp (پروتکلی که قبل از DHCP مورد استفاده قرار می‌گرفت) که مستقیماً به شبکه اترنتمان وصل هستند را بیابد.

این نرم‌افزار رایگان تحت سیستم‌‌عامل‌های سولا‌ریس و لینوکس تولید شده است. آخرین نسخه آن ویرایش ۰/۲/۱ است که در تاریخ چهاردهم مارس ۲۰۰۷ به‌روزرسانی شده است.
برای آگاهی از نحوه بارگذاری این نرم‌افزار و کسب اطلا‌عات تکمیلی می‌توانید به این آدرس مراجعه نمایید.
www.net.princeton.edu/software/dhcp-probe

Password sate

ابزاری رایگان که به شما اجازه می‌دهد کلمات عبور جداگانه برای برنامه‌های جداگانه و سایت‌های وب خودتان داشته باشید؛ بدون آن‌که مجبور باشید تمامی این کلمات عبور و نام‌های کاربری را به خاطر بسپارید. این برنامه برای پی‌سی‌ها وPocket PC ها و تحت سیستم‌عامل‌های مختلف مثل ویندوزهای سری اکس‌پی، ۲۰۰۰،NT ،۹۸  ۹۵ و خانواده یونیکس و لینوکس منتشر شده و از طریق این سایت قابل بارگذاری است.

Kiwi Syslog daemon

این ابزار رایگان برای ثبت وقایع، دریافت و نمایش و ارسال پیام‌های Syslog از میزبان‌هایی چون مسیریاب‌ها، سوییچ‌ها، ترمینال‌های یونیکس یا سایر ابزارهایی کار می‌کنند که با Sysloy کاربرد دارد. برخی از امکانات این نرم‌افزار عبارتند از:

- ثبت وقایع فایروال‌های PIX سیسکو
- ثبت وقایع فایروال‌های خانگی Linksys
- پشتیبانی از TCP
- تجزیه و تحلیل پایگاه‌داده مدیریتی پروتکل SNMP

لا‌زم به ذکر است که نسخه تجاری این نرم‌افزار نیز با امکانات ویژه موجود است. برای تهیه این نرم‌افزار و آشنایی با سایر محصولات این شرکت می‌توانید به سایت رسمی آن مراجعه نمایید.
پس از دریافت این نرم‌افزار و شروع کار عملی با آن به خاطر داشته باشید که مزیت عمده آن در مدیریت و مشاهده فایل‌های ثبت وقایع در ابزارهای شبکه‌ای متفاوت به صورت متمرکز  است.

Argus

این ابزار با مانیتورینگ سرویس‌دهنده‌ها و مسیریاب‌های شبکه‌ای، مدیر شبکه را از کارایی و دسترس‌پذیری کلیه میزبان‌های مطمئن می‌کند. شاید بتوان گفت که به طور دقیق‌تر این نرم‌افزار برنامه‌های کاربردی TCP ،UDP ، ارتباطات شبکه‌ای مبتنی بر IP مثل VoIP را مانیتور می‌کند و گزارش‌های تولیدی را به فرم تحت وب، SMS، ایمیل وPager به مدیر شبکه اعلا‌م می‌نماید.
برای دریافت اطلا‌عات فنی‌تر و بارگذاری برنامه به آدرس اینترنتی آن 
رجوع کنید.

Zenoss Core

این نرم‌افزار هم مانند برنامه قبلی برای مانیتورکردن ابزارهای شبکه‌ای سیستم‌عامل‌ها، برنامه‌های کاربردی، سرویس‌دهنده‌ها و … کاربرد دارد. استفاده و تنظیم صحیح این نرم‌افزار می‌تواند به مدیر شبکه بروز اختلال در سلا‌مت و در دسترس بودن منابع شبکه‌ای را به طرق مختلف گزارش دهد.
این نرم‌افزار برای کسب اطلا‌عات مورد نیازش از پروتکل SNMP و فناوری WMI یا Windows Managment Instromentation در بسترهای ویندوزی بهره می‌جوید.
سایت رسمی این نرم‌افزار حاوی اطلا‌عات فنی مفیدی است که به صورت فایل‌های متنی PDF و Demoهای مختلف در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد. مراجعه به
آدرس آن 
به تمامی علاقمندان توصیه می‌شود.

Tera Term

 

این نرم‌افزار ارتباطی در واقع یک شبیه‌ساز ترمینال (Terminal Emulator) در محیط ویندوز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که قادر است ترمینال‌های مختلفی مثل VT-100 تا VT.388 را نمونه‌سازی کند و نیز از سرویس‌های Telnet و SSH نسخه‌های ۱ و ۲ و همچنین ارتباطات از طریق پورت سریال پشتیبانی می‌نماید.

ویرایش‌های مختلف این نرم‌افزار توسط افراد مختلفی در طول این سال‌ها بارها بروزرسانی شده است. آخرین نسخه این نرم‌افزار با شماره ۵۲/۴ را می‌توانید از اینجا بارگذاری کنید.

البته برای مشاهده سایت رسمی پدیدآورنده اصلی این نرم‌افزار باید به این آدرس مراجعه کنید.

Splank Server

آخرین نرم‌افزار رایگانی که معرفی خواهیم کرد، در سال ۲۰۰۶ به صورت رایگان معرفی و منتشر شد. این برنامه در واقع یک برنامه عیب‌یابی و شاخص‌گذاری داده‌های حجیم (مثلا‌ً پانصد مگابایت) است.

روش کار این نرم‌افزار به این صورت است که برای یافتن اطلا‌عات مورد نیازش در فایل‌های log، صف پیام‌ها (Message Queues)، فایل‌های پیکربندی، تراکنش‌های پایگاه‌های داده‌ و تله‌های SNMP یا SNMP Traps که عبارتند از: پیام‌هایی که ابزارهای مجهز به پروتکل SNMP میان یکدیگر مبادله می‌کنند تا تغییر وضعیت خود را به یکدیگر اعلا‌م نمایند)‌ را جست‌وجو می‌کند تا هرگونه خطای احتمالی را به محض بروز، بیابد و به مدیر شبکه اعلا‌م نماید.

این نرم‌افزار تمامی وقایع را در یک پایگاه‌داده MySQL ذخیره می‌نماید. این برنامه فقط در بسترهای لینوکس و یونیکس و توزیع‌های مختلف آن یعنی سولا‌ریس و Free BSD و همچنین سیستم‌عامل Mac OSX ارایه شده است و از طریق آدرس اینترنتی قابل دریافت و استفاده است


برچسب‌ها: هفت ابزار رایگان برای مدیریت شبکه‌ها,

تاريخ : پنج شنبه 28 آذر 1392 | 13:23 | نویسنده : sara

پنج راهکار عملی بـرای آگاهــی از سرعــت اتصــال به شبکه

پنج راهکار عملی بـرای آگاهــی از سرعــت اتصــال به شبکه, ۱۰٫۰ out of 10 based on 1 rating

Rating: 10.0/10 (1 vote cast)

کسب اطلاع از سرعت انتقال اطلاعات در شبکه برای بسیاری از کاربران مفید است. این توانایی در واقع یک مهارت کلیدی برای آزمایش شبکه بی‌سیم، خط انتقال پرتوان، فناوری MoCA و سایر فناوری‌های جایگزین (اترنت) محسوب می‌شود. خوشبختانه کسب آگاهی از سرعت انتقال بیت‌های اطلاعات در شبکه بسیار ساده است و گزینه‌های ارزان‌قیمتی برای این کار وجود دارد که با هر نوع توان مالی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد


با وجود این، در تمام روش‌ها باید نکته‌هایی را همواره به خاطر داشته باشید:
کار خود را با اجرای یک آزمون استاندارد روی شبکه LAN آغاز کنید؛ بنابر‌این اگر چیزی غیر از اترنت را مورد ارزیابی قراردهید، معیاری برای مقایسه در اختیار دارید. با وجود این که ممکن است نتیجه آزمون یک اتصال اترنت بیش از نود مگابیت برثانیه را برای اتصالی با حداکثر سرعت صد مگابیت برثانیه نشان دهد، به احتمال هنگام آزمایش سرعت یک اتصال Gigabit Ethernet LAN نتیجه‌ای حدود ششصد مگابیت برثانیه به دست می‌آورید.
از آزمون‌های مبتنی بر اینترنت استفاده نکنید؛ مگر این که بخواهید سرعت اتصال به اینترنت را آزمایش کنید. اتصال اینترنت به عوامل متعددی بستگی دارد و در نتیجه از دقت کافی برخوردار نیست. به همین دلیل نمی‌توان سرعت اتصال به اینترنت را معیار مناسبی برای تعیین سرعت شبکه LAN‌ دانست.

آزمون LST
آزمون LST (سرنام LAN Speed Test) محصــول شرکـــت Totusoft در آدرسwww.totusoft.com/lanspeed2.html سریع‌ترین و ساده‌ترین شیوه ارزیابی سرعت یک شبکه محسوب می‌شود. تنها چیزی که این آزمون علاوه بر یک سیستم مبتنی بر ویندوز نیاز دارد، یک اتصال به شبکه هدف است. آزمون LST از حافظه کامپیوتر میزبان اجرا می‌شود و در نتیجه توسط سرعت پایین درایو هارددیسک محدود نمی‌شود. همچنین این آزمون حافظه Chache را در فاصله بین خواندن‌ها و نوشتن‌ها پاک می‌کند تا از بازخوانی فایل توسط سیستم اطمینان حاصل کند. در ادامه نحوه عملکرد این آزمون را بررسی می‌کنیم.
۱- یک بسته اطلاعاتی با حجم یک مگابایت به‌صورت تصادفی در حافظه سیستم ایجاد می‌شود.
۲- ابزار Write Timer شروع به کار می‌کند.
۳- فایل روی پوشه‌ای واقع در شبکه که توسط کاربر انتخاب شده، نوشته می‌شود.
۴- ابزار Write Timer متوقف می‌شود.
۵- محتوای فضای Windows File Cache پاک می‌شود.
۶- ابزار Read Time شروع به کار می‌کند.
۷- فایل مذکور از روی پوشه واقع در شبکه بازخوانی می‌شود.
۸- ابزار Read Timer‌ متوقف می‌شود.
۹- فایل از پوشه شبکه پاک می‌شود.
۱۰- این فرآیند به تعداد دفعاتی که برای متغیر Test Packets درنظر گرفته‌اید، تکرار می‌شود.
این آزمون بر‌خلاف سایر روش‌های ارزیابی سرعت، بدون نیاز به سیستم‌های کلاینت و سرور می‌تواند سرعت اتصال به شبکه را تعیین کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به یک پوشه واقع در شبکه دسترسی پیدا کرده و پس از تعیین اندازه فایل، واحد خروجی را نیز (بر حسب مگابایت بر ثانیه، کیلوبایت بر ثانیه، مگابیت بر ثانیه و کیلوبیت بر ثانیه) مشخص و آزمون را آغاز کنید. همان‌طور که با مقایسه نتایج حاصل از اجرای دو آزمون LST (سرعت ۴۴۱ مگابیت برثانیه) و IXChariot (سرعت ۷۳۶ مگابیت برثانیه) روی یک اتصال گیگابیت متوجه شده‌اید (شکل‌های ۱ و ۳)، متأسفانه دقت آزمون LST در مقایسه با سایر آزمون‌ها کمتر است. آزمون LST اتصال ۱۰۰ مگابیتی بین دو سیستم آزمایشی را به نسبت خوب ارزیابی می‌کند و سرعت ۸۱ مگابیت برثانیه را در برابر سرعت ۹۳ مگابیت برثانیه که توسط آزمون IXCharit به دست آمده است، نشان می‌دهد.
البته، آزمون LST حتی با این دقت کم نیز در مقایسه با شیوه دستی کپی، ارزیابی و مقایسه، کارایی بالایی دارد و برای اندازه‌گیری نسبی سرعت شبکه مناسب است.با وجود این که نگارش V1.1 آزمون LST به صورت رایگان عرضه شده، نگارش V2.0 این آزمون در بهار با قیمت پنج دلار عرضه خواهد شد.

شکل۱

آزمون NetStress
مؤسسه Nuts About Nets مجموعه‌ای از ابزارهای تجاری را برای ارزیابی و تشخیص وضعیت شبکه‌های وای‌فای تولید می‌کند. اما دو ابزار NetSurvey (که مشابه ابزار inSSIDer محصول شرکت MetaGeek است) و NetStress را به رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد.ابزار NetStress، ابزار jperf را در سرعت بررسی عملکرد اتصال شکست می‌دهد. ابزار مذکور یک ابزار مبتنی بر کلاینت سرور است و به همین دلیل باید آن را روی دو سیستم واقع در دو سر اتصال LAN مورد آزمایش نصب کنید. ما این ابزار را روی دو کامپیوتر با سیستم‌عامل‌های ویندوز XP sp3 و ویندوز ۷ نگارش Home Premium (64 bit) نصب کردیم و این ابزار به خوبی عمل کرد. هنگامی که برنامه را اجرا می‌کنید، در صورتی که سیستم چندین رابط شبکه داشته باشد شما را برای انتخاب یکی از رابط‌های شبکه راهنمایی می‌کند. سپس از طریق اعلان سیستم و یکی از اقلام چشمک‌زن نوارمنوی Remote Server IP شما را برای انتخاب یک مبدل راه‌دور راهنمایی می‌کند.
با استفاده از هر اتصال TCP و UDP می‌توانید تا هشت جریان اطلاعاتی را ارسال کرده و اندازه بسته‌های اطلاعات را به‌طور مجزا تعیین کنید. همچنین می‌توانید راستای انتقال اطلاعات، واحدهای نمایش و MTU را نیز تعیین کنید. علاوه‌بر این که می‌توانید جریان‌های اطلاعاتی TCP و UDP را به طور همزمان ارسال و دریافت کنید، می‌توانید هربار سرعت انتقال را تنها در یک راستا آزمایش کنید.
نقطه‌ضعف اصلی NetStress این است که امکان آزمایش اتصالات گیگابایتی را ندارد. چنان‌که در شکل ۲ مشاهده می‌کنید، این ابزار سرعت یک اتصال گیگابایت را ۱۷۴ مگابیت برثانیه تشخیص داده است، در حالی که ابزار IXChariot سرعت همان اتصال را بیش از هفتصد مگابیت برثانیه نشان می‌دهد(شکل ۳). البته با کاهش سرعت اتصال در سوییچ به صد مگابیت برثانیه ابزار NetStress به خوبی کار می‌کند. نقطه ضعف دیگر NetStress این است که رابط آن به‌طور خودکار کاملاً توسعه‌یافته و تمام فضای نمایشگر را اشغال می‌کند و هیچ‌راهی برای تغییر اندازه آن وجود ندارد.

شکل ۲

آزمون NetMeter محصول شرکت ReadError
یکی دیگر از روش‌های ارزیابی سرعت شبکه، نظارت بر وقایعی است که هنگام انتقال یک فایل، پوشه یا پخش صوت و تصویر رخ می‌دهد. هنگامی که قصد پخش یک فایل ویدیویی را به‌صورت بی‌سیم دارید، می‌توانید از این شیوه برای ارزیابی کارایی سیستم انتقال محتوا استفاده کنید. با اطلاع از پهنای باند موردنیاز محتوای ویدیویی، از ملزومات شبکه برای پخش آن آگاه خواهید شد. هنگام ارزیابی توجه داشته باشید که صحنه‌های پرتحرک فایل ویدیویی که پهنای باند زیادی را اشغال می‌کنند، به مدت کافی پخش شود. آزمون NetMeter محصول شرکت ReadError یک ابزار نظارتی رایگان است که ملزومات ابتدایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با استفاده از این ابزار می‌توانید رابط شبکه مورد‌نظر را انتخاب کرده و ‌واحدهای نمایشی، رنگ‌ها و سایر خصوصیاتی از این قبیل را تنظیم کنید. اما همان طور که شکل ۴ نشان می‌دهد، اطلاعاتی که این ابزار در اختیار کاربر می‌گذارد، بسیار پراکنده هستند.
با تمام این اوصاف، ابزار NetMeter دقت بالایی دارد و امکان آزمایش سرعت اتصال‌های گیگابیتی را نیز فراهم می‌کند. از آنجا که این ابزار برای نظارت طراحی شده است، می‌توان آن را به‌منظور ارزیابی میزان مصرف پهنای باند به کار گرفت و به‌گونه‌ای تنظیم کرد که هنگام اشغال شدن پهنای باند به میزان تعریف شده اعلام خطر کند.

شکل ۳

 آزمون Net Meter محصول شرکت Hoo Technologies
شرکت Hoo Technologies نیز ابزار دیگری را با نام NetMeter تولید کرده که در مقایسه با محصول ReadError کارایی بهتری دارد. این ابزار به مدت یک ماه به‌صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، اما پس از یک ماه باید مبلغ بیست دلار برای استفاده از آن پرداخت شود. این ابزار علاوه‌بر گزارش‌های بهتر، گزینه‌های متعددی را برای نمایش در اختیار کاربر می‌گذارد (شکل ۵) و امکان پاک‌سازی صفحه نمایش را بدون نیاز به خروج از برنامه فراهم می‌کند. این ابزار حالتی دارد که در آن با استفاده از TCPview نمودار مصرف پهنای باند توسط تمام اتصالات TCP‌ و UDP ترسیم می‌شود.

شکل ۴

 

آزمون‌های iperf و jperf
با وجود این که کار با گزینه‌های مذکور در مقایسه با آزمون‌های iperf و jperf ساده‌تر است، این آزمون‌ها هنوز هم طرفداران خود را دارند. درباره این آزمون‌ها تنها به بیان این نکته اکتفا می‌کنیم که مشکلات موجود در هردو آزمون می‌تواند موجب پنهان ماندن ظرفیت واقعی شبکه شود. این آزمون‌ها پارامترهای متعددی را در اختیار کاربر می‌گذارند که البته برای برخی از افراد یک مزیت محسوب می‌شود، اما این گزینه‌ها برای بسیاری از کاربران گیج‌کننده و ناکارآمد هستند.



برچسب‌ها: پنج راهکار عملی بـرای آگاهــی از سرعــت اتصــال به شبکه,

صفحه قبل 1 ... 51 52 53 54 55 ... 67 صفحه بعد